Oslo Designmässa samlar 200 varumärken
Oslo Designmässa, som öppnar dörrarna den 1 september, närmar sig och 125 utställare är redo att presentera totalt 200 varumärken. En imponerande mångfald som speglar bredden och kreativiteten inom inrednings- och designbranschen.
Ukrainska utställare på Oslo Design Fair. Foto: Oslo Design Fair
Mässan, som hålls på NOVA Spektrum i Lillestrøm, är Norges viktigaste mötesplats för yrkesverksamma inom inredning, design och detaljhandel. Till skillnad från många internationella mässor där varje varumärke har sin egen monter, är det vanligt i Norge att en utställare representerar flera varumärken. Detta ger en mer holistisk och kurerad upplevelse för besökarna och gör det lättare att navigera bland ett brett utbud av produkter och koncept, står det.
"Att vi kan visa upp 200 varumärken genom 125 utställare säger mycket om både effektiviteten och den samarbetsvilliga kulturen i den norska branschen", säger Silje J. Bjørnsdatter Låveg, projektledare för Oslo Design Fair.
Silje J. Bjørnsdatter Låveg, projektledare för Oslo Design Fair. Foto: Oslo Design Fair
"Dessutom vet vi att hela 92 % av besökarna är yrkesverksamma med direkt inflytande över köpprocessen. Detta inkluderar inköpschefer, butiksägare och andra nyckelpersoner med beslutsrätt för produktsortimentet. Detta gör mässan till en mycket riktad och värdefull arena för både utställare och besökare." Oslo Design Fair är en del av Nova Spektrum Foundation, som också äger Oslo Spektrum. Stiftelsens syfte är att främja näringsliv, kultur och organisationsliv genom inspirerande mötesplatser för handel och kunskapsdelning. Oslo Design Fair är ett tydligt exempel på detta – en arena där yrkesverksamma möts för att utbyta idéer, bygga nätverk och göra bra köp. Utöver utställarna erbjuder mässan ett professionellt program med trendföreläsningar, rådgivning i butik och e-handel samt internationella inslag. Bland höjdpunkterna finns den nationella montern från Ukraina, initierad av den norsk-ukrainska handelskammaren (NUCC), som samlar 12 designföretag under temat upplevelse, hur Ukraina skapar med syfte.
Mässan i siffror
- 125 utställare
- 200 varumärken
- 30 debutanter – utställare som deltar för första gången
- 12 ukrainska designföretag i nationell monter
- 92 % fackbesökare med direkt inflytande på köp