Nu ska Interstil satsa utomlands

Den första september fyllde grossistföretaget Interstil tio år. Designbase träffade vd:n och grundaren Henrik Ågren för att prata om företagets första tio år i Sverige och de kommande tio när det ska växa utomlands.

Henrik Ågren i Interstils monter på Formex i augusti..

Grattis till tioårsjubileet! Hur ska ni fira?
– Vi kommer att ordna någon form av jubileumsfest för personalen men något datum är inte satt ännu. Företaget startade första september 2007 så jubileet har precis börjat. Under hösten ska vi också ha ett öppet hus med en kampanj för våra kunder.

Hur startade ni?
– Bakgrunden är att jag och några kolleger, bland andra Joakim Blomstrand, hade arbetat på ett annat grossistföretag sedan början av nittiotalet. Vi hade lärt känna många människor utomlands och bland annat haft ett samarbete med Interstil i Norge. Snart fick vi propåer om att starta i Sverige, men under flera år tackade vi nej. Sedan blev det en omstrukturering på företaget där vi arbetade och då tog vi kontakt mer norska Interstil och körde igång. Fördelen var att vi kunde börja med en del av deras produkter och komplettera med egna. Hösten 2007 hittade vi lokaler i Eslöv som vi först hyrde och sedan köpte. Idag arbetar vi från samma lokaler med kontor och  2 600 kvadratmeter utställningsyta. Sedan har vi ett tredjepartslogistiklager i Osby på 25 000 kvadratmeter som drivs av LGT. På kontor och showroom är vi 18 anställda.

Hur har utvecklingen sett ut?
– Eftersom flera delägare hade inredningsbakgrund inriktade vi oss på inredning till möbelfackhandeln. Företaget växte snabbt, de första sex åren ökade omsättningen till 100 miljoner. Från den nivån är det inte lätt att växa på den svenska marknaden med de kunder vi har. Nästa steg blir att växa mer på export. Vi har kunder i Europa som vi ska fokusera mer på. Många av våra konkurrenter jobbar mot utländska marknader, men vi sa från början att vi ska bli duktiga i Sverige innan vi vänder oss utomlands.

Internethandeln tar mycket av en viss handel, men mer av produkter som är lite dyrare. För allt under 200 kronor finns det ingen ekonomi i att driva handel på webben eftersom de inte är emballerade för att skickas på posten.

Henrik Ågren

Hur arbetar ni med sortimentet?
– De senaste tre åren har vi börjat bygga upp fler varumärken som vi tycker är viktiga när man inte bara ser till produkten utan till helheten av produkt och förpackning. Global Glow är belysning, New Old Home och I.T.S Deco är lifestyle, SPA är spaprodukter och JIMSCH är ett varumärke som vi bygger tillsammans med tv-profilen Jimmy Schönning. Vi jobbar mycket med att få igång de olika koncepten.

Hur ser ni på den svenska marknaden?
– Den förändras en hel del. Internethandeln tar mycket av en viss handel, men mer av produkter som är lite dyrare. För allt under 200 kronor finns det ingen ekonomi i att driva handel på webben eftersom de inte är emballerade för att skickas på posten. Då ska varje produkt först emballeras.  Vi är inte så hårt drabbade, men det kommer naturligtvis att bli förändringar. Sverige ligger långt efter länder som USA när det gäller logistik. Vi ser också att sociala medier kommer att bli allt viktigare för oss, till exempel att arbeta med influencers istället för annonsering. Där kommer det att hända mycket under de kommande åren.

Nu har Interstil fyllt tio. Berätta om företaget om tio år.
– I Sverige vill vi bejaka den omsättning vi har idag, men vi har ingen målsättning att växa så mycket mer. Nu kommer vi att satsa på den utländska marknaden för att få upp volymerna på våra produkter. Det kommer ju också att gynna våra svenska kunder som konkurrerar med kedjorna, eftersom vi kommer att kunna få ner inköpspriserna. Om tio år kommer vi att ligga på någonstans omkring den dubbla omsättningen med ett fortfarande attraktivt sortiment. Möjligen något färre produkter och med säkrare lagerhållning som ger möjlighet att ta lite större risker när vi köper in. Det kan bli en större tillväxt, men det är bättre att ha en målsättning som är human. Vi ska vara ett väl fungerande företag där personalen trivs både med produkterna och med varandra.

Finns det egna butiker i framtidsplanerna?
– Nej. Vi har i och för sig en outlet där vi säljer ut prover och reklamationer ett par gånger per år,  men jag tror att man antingen är grossist eller detaljist. Att försöka vara båda är nog inte alldeles enkelt.

Relaterat innehåll

06.12.2024Designbase.se

Mode och hem möts på Maison&Objet

05.12.2024Designbase.se

Talanger 2025: Nya designers skickar starka impulser

04.12.2024Designbase.se

Ambiente ändrar formatet för hospitality-segmentet

04.12.2024Designbase.se

Det här är mitt livsprojekt

02.12.2024Designbase.se

Ett speciellt samarbete: UMAGE x Special Minds

28.11.2024Designbase.se

Hamburg sätter scenen för den kommande säsongen

28.11.2024Designbase.se

Från tradition till innovation: Heimtextil Trends 25/26

27.11.2024Designbase.se

Maison & Objet: Tre "Vad är nytt?"-rum inspirerade av sur/verklighetstemat

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023