I över 30 år har Miljögården tillverkat och distribuerat design- och inredningsprodukter. Det hela startade med att Ulf och Barbro Wihlborg började importera porslinsdockor på egen hand till sin butik i Trelleborg, eftersom dockorna var slut överallt annars i landet. Verksamheten utökades efterhand, man började ställa ut på dåvarande Stockholmsmässan (nu Formex) och flyttade senare sina lokaler till Svedala. Numera har dockorna försvunnit, och gett plats för ett brett sortiment av möbler, accessoarer, dukningsprodukter, krukor, vaser och andra växtrelaterade produkter, varav en stor del i egen design.
Generationsskifte
Idag drivs Miljögården vidare av nästa generation, sonen Joakim, medan Ulf och Barbro fortfarande är delaktiga i verksamheten, främst på inköpssidan. Joakim har officiellt jobbat inom företaget i 18 år vid det här laget. I verkligheten är det dock längre än så och han berättar att han och hans bror ”brukade ha modevisning med porslinsdockorna” när de var barn. Men det var för drygt ett år sedan som han beslutade sig för att ta steget fullt ut och tillträda som VD.
”Det var under en inköpsresa tillsammans med mina föräldrar som jag insåg att jag hade viss fallenhet för branschen. Jag hade alltid haft ett starkt intresse för inredning men kanske inte insett att jag skulle syssla med det yrkesmässigt”, säger Joakim, som är väldigt glad att kunna behålla det väl inarbetade varumärket som ett familjeföretag. Han berättar att det är främst hans mamma, Barbro, som har varit den entreprenöriella drivkraften under åren, medan pappa Ulf har stått för en stor del av designen av bland annat möblerna, vilka tillverkas i den egna fabriken i Polen.
En stark kundbas
Miljögårdens designkoncept beskriver Joakim som eklektiskt, med en lantlig fransk vintagestil i grunden, vilken har inspirerats av familjens många vistelser i deras sommarhus i Provence. ”Fast egentligen tycker jag att det är överflödigt att sätta ord på inredning. Det handlar mer om en känsla, och det kan man ju skapa på så många olika sätt, även med saker som belysning eller gröna plantor”, säger Joakim.
Miljögården har en stark kundbas, med flera stammisar som har varit med sedan starten, 1985, och som till en del ”springer fram mot montern” när Formex slår upp sina dörrar varje säsong. Men på senare tid har företaget, precis som många andra, känt av lite kärvare tider. En del kunder har gått i konkurs samtidigt som marknaden blir alltmer komplex, bland annat i och med digitaliseringens frammarsch och inflytande.
En föränderlig marknad
”Branschen har förändrats och vi har väl inte förändrats lika mycket. Men nu ser jag stora möjligheter till utveckling och att på sikt bygga upp ett Miljögården 2.0”, fortsätter Joakim och förklarar att ett viktigt fokusområde framåt är den digitala biten. Bland annat lanseras nu en uppdaterad version av webbutiken, och man kommer även att jobba aktivt med ökad närvaro och engagemang i sociala medier. Allt för att underlätta för återförsäljarna och deras slutkunder samt för att stärka varumärket och ge det en ökad kännedom på marknaden.
Vi vill värna om de små butikerna och vara en fortsatt trygg samarbetspartner för dem
Joakim Wihlborg, VD Miljögården
Under de senaste åren ser Joakim en tendens till att konsumenterna generellt sett köper färre produkter och samtidigt ställer högre krav på kvaliteten på vad de köper. På samma gång är även standarden hos leverantörerna många gånger högre idag än vad den har varit. En annan förändring han märker på marknaden är att, i med det stora utbudet som finns nuförtiden, väljer flera butiker att ha ett större antal leverantörer, och lägger vanligtvis mindre och fler order än tidigare, för att på det sättet kunna erbjuda ett spännande sortiment, men även sprida risken och följa de snabbt växlande trenderna.
Värnar om de mindre butikerna
Angående den ständigt växande e-handeln ser Joakim den visserligen som en viktig del av affärslandskapet. Samtidigt påpekar han att gällande just designföremål vill man som kund ofta känna och klämma på produkten innan köp. Dessutom är han tydlig med att lyfta fram hur näthandeln, och då främst de större aktörerna, kan ha betydande konsekvenser för mindre, självständiga fysiska butiker, som idag får det allt tuffare i konkurrensen med stora kedjor och inköpscentrum.
”Vi vill värna om de små butikerna och vara en fortsatt trygg samarbetspartner för dem”, säger Joakim, och lägger till att han även hoppas att slutkunderna fortsätter att handla i den typen av butiker och inte enbart gör sina inköp online eller i de stora galleriorna. Ett annat viktigt fokus för Miljögården under 2018 och framåt är att etablera sig på nya europeiska marknader. Samtidigt vill man befästa sin position ytterligare i Skandinavien, där Sverige är det fortsatt starkaste området, och här skapa en tydligare igenkänningsfaktor hos föremålen. ”Tidigare var varumärket inte lika viktigt som det är idag, men nu vill vi verkligen att det ska vara tydligt att det är en ’Miljögården-produkt’ som man håller i”, säger Joakim avslutningsvis.