Många planerar att handla mindre

Heminredning och kläder nedprioriteras mest

Foto Bring.

En undersökning genomförd av Ipsos på uppdrag av Bring visar att 46 procent av svenskarna planerar att reducera sina inköp något när utgifterna ökar. Kvinnorna planerar de största åtstramningarna och framförallt är det kategorierna kläder och heminredning som nedprioriteras.

”Månadskostnaden har gått upp ganska kraftigt i de flesta hushåll – både sett till elpriser, matpriser och eventuella räntekostnader på bostadslån.I kombination med en hög inflationstakt är det en pressad situation där många hushåll kommer behöva se över sin konsumtion och prioritera”, säger Matilda Adelborg, presschef på Bring.

Produktkategorier och andel konsumenter som planerar att minska sin konsumtion

Kläder/skor 46 procent

Inredning/möbler 46 procent

Vitvaror/småelektronik 37 procent

Personlig vård/smink 26 procent

Sportutrustning 33 procent

Leksaker/hobbyer 35 procent

Böcker/spel 29 procent

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023