Lyckad premiär för Stockholm Creative Edition

Sista veckan i september gick första upplagan av det nya designeventet Stockholm Creative Edition av stapeln. Det samlade omdömet från deltagarna blev tumme upp med en önskan om mer marknadsföring till nästa år.

Örsjös nya bordslampa Plissé, skapad av Folkform, och soffan Lave, design Pierre Sindre för Gemla i Gemla Vinbar. .

I slutet av september ägde premiärupplagan av det nya designeventet Stockholm Creative Edition rum  i showroom, gallerier och pop up-lokaler runt om i Stockholm. Ett fyrtiotal utställare deltog – tillverkare, formgivare och designskolor såväl som restauranger och utställningsprojekt i gränslandet mellan konst och design. 

Syftet med satsningen är att skapa en ny mötesplats för svensk design där både branschen och allmänheten är välkommen.

”Design är ju vår största kultursektor och något som alla möter varje dag med ett rekordstort intresse för inredning och design. Vi tror verkligen på att öppna upp för många fler att ta del av den svenska designvärlden så att fler förstår storheten med svensk designindustri”, säger Ulrika Kjellström Attar från designstudion Atmosfär by Attar som tagit initiativ till evenemanget.

Bland deltagarna fanns både stora och etablerade designföretag som Lammhults, Bolon och Swedese och mindre tillverkare som Atelier Sandemar, Hearthearth Lab, Anki Gneib Design, Mia Cullin, No Early Birds med flera. I mixen fanns också utställare som själva gjorde premiär på den svenska designscenen, som New Story som tillverkar specialbyggda bokhyllor.

Stylisten Tina Hellberg med Yngve Ekströms designikon Lamino i ny klädsel i Swedeses showroom. .

Komplement till februari

Alla utställare som Designbase pratade med var positiva till det nya arrangemanget och hoppades på fortsättning nästa år. Ett event på hösten upplevdes som ett välkommet komplement till designveckan i februari och en möjlighet att presentera sina produkter i ett mer personligt sammanhang. Till kommande upplagor efterlyste flera deltagare en mer samlad marknadsföring till allmänheten för att öka kännedomen om eventet. Mänga var nöjda med uppslutningen från detaljhandelskunder, arkitekter och inredare, men från slutkunder var det mer tunnsått.

”Vi tänker långsiktigt och vet att det tar tid att etablera en ny plattform som kombinerar design med kultur. Det finns förstås alltid förbättringar att göra och vi kommer att utvärdera och utveckla nu under hösten. Vi gjorde det under en vecka denna första gång för att ge besökarna möjlighet att upptäcka evenemanget och även med hänsyn till pandemin. Tanken var också att ha ett lugnare tempo då man stannar längre på varje showroom och kan sprida ut sina besök under veckan. Vi fick mycket återkoppling just om att det blev väldigt kvalitativa besök som gjorde att man fick en bra kontakt och upplevelse på plats”, säger Ulrika Kjellström Attar.

Nya lanseringar

Många av deltagarna hade byggt utställningar i tillfälliga lokaler medan andra aktiverade sina befintliga showroom. Till de senare hörde tillverkaren Swedese vid Brunkebergstorg, där stylisten Tina Hellberg skapat en varm och inbjudande utställning med olika toner av engelskt rött. Trots att kommunikationen kring evenemanget fokuserade mer på inspiration än på orderskrivning passade många på att visa nya produkter. Swedese presenterade nya delar i bordsserien Bespoke av Roger Persson. Lanseringen var ett yttryck för företagets ambition att inte pressa fram en mängd nya produkter till varje mässa utan att i större utsträckning utveckla sitt befintliga sortiment.

”Vi är glada för ett nytt lanseringsfönster”, konstaterade Swedeses marknadschef Elias Stenberg. ”Tidigare har det varit ett så enormt fokus på mässan i februari. Timingen på hösten är bra för oss”.

Han berättade att företaget fått bra respons på inbjudningar till olika event och att det kommer att bli ett ännu större fokus på föreläsningar och andra matnyttiga evenemang nästa år.

Vandra Rugs ställde ut i en pop up-lokal i början av Sveavägen och visade bland annat den handvävda mattan Tuva, formgiven av Maja Johansson Starander, och Peonia av Ami Katz. Maria Wallenberg Olsson, en av företagets grundare, var nöjd med resultatet av veckan och konstaterade hon hellre ställer ut i en extern lokal än i en mässmonter under pandemin med tanke på smittorisken. På listan av saker som kan förbättras till nästa gång satte hon dels marknadsföring mot allmänheten och dels ett mer koncentrerat event över färre dagar.

”En hel vecka blev lite långt. Och det hade varit bra med en tydligare signal till folk på stan att det pågår någonting, vimplar eller liknande. Vi har haft mycket folk på våra event men inte så många som bara gått in från gatan”.

Formgivaren Pia Wallen och Bonni Bonne Creative Director Shalony van Stralendorff. Bordet är ett nytt tillskott i möbelserien The Outline Series. .

Önskan om fortsättning

En utställare som hade en bra läge för att locka in förbipasserande var Norrlandsbaserade varumärket Bonni Bonne. Företaget visade sin utställning Thoughtful gatherings i fönsterdelen av ett kontor på Drottninggatan. Bland nyheterna fanns nya delar i möbelkollektionen The Outline Series, ett samarbete med den japanska arkitekten Fumihito Ohasi, och sparsmakat formgivna svarvade träfat.

”För oss har veckan varit jättebra. Eventet kanske inte har nått ut till allmänheten som det skulle ha kunnat göra, men vi har haft ett väldigt bra läge här”. berättade Emelie Ivarsson. ”Det här formatet passar oss och vårt varumärke bättre än att ställa ut på en mässa”.

På Södermalm visade Örsjö nyheter tillsammans med Gemla i restaurangen Gemla Vinbar. Företagen har mycket gemensamt. Båda samarbetar med flera av landets främsta formgivare, de har båda en hantverksmässigt avancerad tillverkning i Sverige och båda har många kunder i restaurangbranschen. 

Örsjö presenterade bordslampan Plissé, ett nytt samarbete med designkontoret Folkform, utomhusarmaturen Oxid av Jonas Bohlin och den vändbara taklampan Tell av designkontoret Addi.

”Vi är väldigt nöjda och hoppas verkligen att det blir en fortsättning nästa år. För oss som säljer belysning är det bra att ställa ut på hösten då det mörknar. I februari börjar det ju svänga och bli ljusare. Men helgen fungerade inte så bra, det hade räckt med tisdag till fredag”, sa Anna Gustavsson Hynning på Örsjö som också efterlyste mer marknadsföring av eventet.

Planering igång för 2022

Gemla visade upp nya bänken och soffan Lave av Pierre Sindre och arbetsstolversionen av David Ericssons stol Hilma, Hilma Spinn. VD Benny Hermansson var också nöjd med dagarna.

”Det har varit väldigt bra, det är ju också första gången. Vi har själva bjudit in till olika event och fått bra gensvar. När veckan är slut har vi nog hunnit träffa 150–200 arkitekter”, kommenterade han.

På Atmosfär by Attar är planeringen igång för nästa upplaga, berättar Ulrika Kjellström Attar.

”Vi har många idéer och förstås även uppslag från designvarumärkena som vi ska ta vidare som vi kommer att berätta om längre fram”.

stockholmcreativeedition.com

Relaterat innehåll

03.12.2024Stockholmsmässan

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

01.11.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Effektiv GPS-tracker från PowUnity hjälper stulen cykel tillbaka till ägaren

31.10.2024Droppery

Sponsrad

Rivièra Maison samarbetar med Droppery för att erbjuda sömlös dropshipping

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023