Intresset för mässor fortsatt stort

Fysiska mässor kommer att fortsätta vara viktiga mötesplatser, åtminstone om branschen får bestämma. I Messe Frankfurts internationella kundundersökning var 97 procent av företagen positiva till att fortsätta medverka.

Coronapandemin och den allt snabbare digitalisering av branschen som den fört med sig tycks inte ha minskat intresset för att ställa ut på mässor när väl smittskyddsrestriktionerna börjar lätta. I Messe Frankfurts stora kundundersökning som genomfördes tidigare i år, efter mer än ett år av internationell pandemi, ville hela 97 procent av företagen fortsätta delta på mässor. 

Undersökningen, som mässarrangören döpt till CCC (Customer Care Campaign), genomfördes första gången år 2020. Avsikten var att lokala säljpartners på olika marknader skulle kontakta Messe Frankfurts kunder under coronapandemin, informera dem om eventuella avbokningar av mässor och samtidigt underlätta deras medverkan i nuvarande och framtida mässor. I årets undersökning har intresset för att delta ökat stort från fjolårets redan höga nivå, inte minst eftersom många företag upplevt en ökad försäljning och därmed fått en starkare ekonomi under pandemin.

Tydligt resultat

I undersökningen uttryckte sig många företag positivt om fördelarna med de digitala hybridformat som mässan utvecklat, i synnerhet under pandemin. Men det visade sig tydligt att företagen vill ha – och behöver – mässor även som fysiska mötesplatser.

”Resultatet av undersökningen är en tydlig och stark röst för personliga möten och fysiska evenemang. Endast 3 procent av de tillfrågade ville ha evenemang som enbart äger rum online. Faktum är att 67 procent av våra kunder skulle vilja ha evenemang som enbart äger rum fysiskt, medan ytterligare 30 procent uttryckte en preferens för hybridformat. Totalt är 97 procent av våra kunder övertygade om att personliga evenemang är en viktig del av mässorna”, kommenterar Messe Frankfurts VD och koncernchef Wolfgang Marzin, och fortsätter:

”Vi genomförde den här undersökningen första gången 2020. Våra kunder var inte bara angelägna om att dela med sig av sina åsikter, vi kunde också se en kraftig förtroendeökning mellan den första och andra undersökningen. Många av våra kunder hade sett sin ekonomiska situation förbättras markant under denna tid. Det hade också ökat villigheten att delta i mässor nationellt såväl som internationellt, både idag och i framtiden. Båda dessa faktorer har gjort oss mycket optimistiska här på Messe Frankfurt. Våra kunder finns fortfarande kvar”.

Hög svarsfrekvens

Undersökningen bygger på svar från 59 000 företag från ett antal länder. De ombads dels att svara på frågor från Messe Frankfurts säljpartners på sin lokala marknad och som en del av årets undersökning uppmanades de också att delta i en mer fördjupad marknadsundersökning. Nivån på deltagandet blev en positiv överraskning för mässan.

”Det faktum att mer än 70 procent av de tillfrågade kunderna gav oss kvalificerad feedback är ett sensationellt resultat som slår alla våra tidigare rekord. Med den här kompanjen har vårt försäljningspartnernätverk återigen visat sina utomordentligt nära band med våra kunder”, säger Mirko Schubert, Vice President International Sales Management på Messe Frankfurt. 

För Messe Frankfurt har analysen av resultaten gett värdefull förstahandskunskap om förhållanden och behov hos kunder i olika länder, vilket både underlättar planering och ger möjlighet att utveckla och finjustera mässkoncept.

Relaterat innehåll

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

09.10.2024Designbase.se

Här är 10 vilda siffror om Temu

03.10.2024Designbase.se

Ny chef för spoga+gafa

30.09.2024Designbase.se

Intäktsökning i JYSK

30.09.2024Designbase.se

Gör dig redo för Black Friday – även som B2Bs

30.09.2024Designbase.se

AI i ögonhöjd

27.09.2024Designbase.se

Ny guide: Få hjälp att skapa en bra ton på arbetsplatsen

26.09.2024Designbase.se

Förbered ditt företag för Googles uppdaterade sökmotor med AI

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023