Internetanvändningen fortsätter öka

Instagram knappar in på Facebook visar ny studie.

Nio av tio svenskar (92 %) handlar i webbutiker och sex av tio (62 %) säljer saker eller tjänster via internet. Det visar rapporten Svenskarna och internet 2018, Internetstiftelsens årliga studie av svenska folkets internetvanor. 13 procent uppger att de har köpt något som presenterats missvisande på hemsidan. Det är dubbelt så många som för fyra år sedan.

En stor majoritet av svenskarna använder sociala medier och andelen växer. Facebook är populärast, men tvåan Instagram och trean Snapchat växer snabbare och det dagliga Facebook-användandet har stagnerat. Bland de yngre har det till och med blivit allt ovanligare att kolla Facebook varje dag. Om utvecklingen skulle fortsätta i samma kommer Instagram att vara lika stort som Facebook om tre år.

-ANB

Relaterat innehåll

30.04.2025Designbase.se

Temu ökar charmoffensiven

29.04.2025Designbase.se

Nordiska startups tar över Köpenhamn

11.04.2025Designbase.se

Nya EU-regler kan öppna en digital motorväg för företag

11.04.2025Designbase.se

Geberit får EcoVadis guldmedalj

01.04.2025Önska

Sponsrad

Önskabutikerna inleder våren med inspirerande Önskaskola hos Skeppshults Gjuteri

18.03.2025Designbase.se

Låt tekniken fungera för dig

17.03.2025Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans

17.03.2025Designbase.se

Tre dagar av innovationer och framtida teknologier

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023