Internetanvändningen fortsätter öka

Instagram knappar in på Facebook visar ny studie.

Nio av tio svenskar (92 %) handlar i webbutiker och sex av tio (62 %) säljer saker eller tjänster via internet. Det visar rapporten Svenskarna och internet 2018, Internetstiftelsens årliga studie av svenska folkets internetvanor. 13 procent uppger att de har köpt något som presenterats missvisande på hemsidan. Det är dubbelt så många som för fyra år sedan.

En stor majoritet av svenskarna använder sociala medier och andelen växer. Facebook är populärast, men tvåan Instagram och trean Snapchat växer snabbare och det dagliga Facebook-användandet har stagnerat. Bland de yngre har det till och med blivit allt ovanligare att kolla Facebook varje dag. Om utvecklingen skulle fortsätta i samma kommer Instagram att vara lika stort som Facebook om tre år.

-ANB

Relaterat innehåll

02.12.2025Designbase.se

AI flyttar ut på butiksgolvet – nu kan även små återförsäljare vara med

17.11.2025Designbase.se

Hur man får ut värde av influencer-samarbeten

06.11.2025Antex Plast A/S

Sponsrad

Utökat samarbete med Montana Furniture

29.10.2025Witt Denmark A/S

Sponsrad

Witt Denmark A/S tar EasyMotionSkin till Norden – en ny era för EMS-träning

29.10.2025Designbase.se

Nordiska företag förvandlar data till affärer

28.10.2025Witt Denmark A/S

Sponsrad

Witt Denmark A/S och Haier Europe ingår strategiskt partnerskap för att påskynda tillväxt och innovation i Norden

21.10.2025Designbase.se

JYSK tredubblar bonusar för butiksanställda efter rekordår

07.10.2025Designbase.se

Hur AI kan skapa värde och stärka konkurrenskraften för små och medelstora företag

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023