Internetanvändningen fortsätter öka

Instagram knappar in på Facebook visar ny studie.

Nio av tio svenskar (92 %) handlar i webbutiker och sex av tio (62 %) säljer saker eller tjänster via internet. Det visar rapporten Svenskarna och internet 2018, Internetstiftelsens årliga studie av svenska folkets internetvanor. 13 procent uppger att de har köpt något som presenterats missvisande på hemsidan. Det är dubbelt så många som för fyra år sedan.

En stor majoritet av svenskarna använder sociala medier och andelen växer. Facebook är populärast, men tvåan Instagram och trean Snapchat växer snabbare och det dagliga Facebook-användandet har stagnerat. Bland de yngre har det till och med blivit allt ovanligare att kolla Facebook varje dag. Om utvecklingen skulle fortsätta i samma kommer Instagram att vara lika stort som Facebook om tre år.

-ANB

Relaterat innehåll

07.10.2025Designbase.se

Hur AI kan skapa värde och stärka konkurrenskraften för små och medelstora företag

30.09.2025Witt Denmark A/S

Sponsrad

Witt Denmark A/S blir distributör av Roborocks kabelfria robotgräsklippare på den nordiska marknaden

23.09.2025Designbase.se

AI-användningen har nästan fyrdubblats

19.09.2025Fun Nordic ApS

Sponsrad

Årets leverantör 2025

17.09.2025Global Design Partner

Sponsrad

Global Design Partner skapar framgång för starka varumärken

10.09.2025Designbase.se

Salling skriver historia och öppnar sina dörrar i Köpenhamn

02.09.2025Designbase.se

Bolig Mad Design-mässan expanderar

01.09.2025Designbase.se

Ny analys: Danmark har förlorat tusentals butiker

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023