Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

En logotyp och typsnitt som speglar tiden

Foto: Iittala

Som en del av den naturliga utvecklingen av varumärket Iittala lanserar det finska företaget nu inte bara en ny logotyp, utan ett helt nytt typsnitt som ska åtfölja den.

Den välrenommerade grafikern Aleksi Tammi har designat den nya loggan och han har haft hjälp av typografen Göran Söderström för typsnittet. Båda delarna representerar Iittalas kreativa vision och värderingar, samtidigt som de hedrar varumärkets rika tradition av överlägset hantverk.

Genom Iittalas historia har det funnits många logotyper som har speglat både tiden och de olika designepoken. Aleksi Tammi, som tidigare har arbetat med Nike, Adidas, The Weeknd, Troye Sivan och Grimes, har valt att centrera bokstaven 'A' för estetisk balans och produktmärkning.

De sammankopplade "T:nen" är en tillbakablick på tidigare versioner av logotypen och numret "1881" är en hyllning till varumärkets rika historia inom glasbruk.

Iittalas nye skrifttype Aino. Foto: Iittala

Relaterat innehåll

24.05.2024Designbase.se

Frontrunners i den cirkulära omjusteringen

23.05.2024Designbase.se

Möt en av designbranschens världsstjärnor

30.04.2024Designbase.se

Messe Frankfurt erbjuder gratis evenemang online för alla

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

19.04.2024Önska

Sponsrad

Önskabutikerna reste till Horred för årets första Önskaskola

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023