Formland Autumn 2025: Uttalad utställarnöjdhet understryker mässans relevans

Köpande entusiasm, optimism och en härlig stämning präglade årets upplaga av Formland Autumn, som ägde rum på MCH Messecenter Herning den 17–19 augusti. Detta enligt mässans utställare, som också betonar den fortsatta vikten av personliga möten. Även inköpare på mässan rapporterar om givande dagar.

Foto: MCH/Tony Brøchner

Formland stängde sina dörrar igår kväll efter en lyckad mässa. Totalt 7 027 besökare från 22 länder besökte mässan, och mer än 400 varumärken och ett omfattande föreläsningsprogram utgjorde de centrala hörnstenarna i Formland Autumn.

Inspiration och nätverksdimensionen är centrala element på Formland, och just det som bidrar till att mässan erbjöd något för alla. För Boozt, som deltog i mässan med fyra internationella inköpare, var det summan av de många möjligheterna som säkrade framgången.

"Vi har varit här alla tre dagarna, och det har varit en riktigt bra upplevelse - Formland är en fantastisk mässa med mycket folk och många starka varumärken. Vi kom för att träffa några av våra leverantörer och för att hitta nya varumärken för vår verksamhet, och båda har varit framgångsrika - vi går hem med många nya kontakter och mycket kunskap om nya trender och varumärken som vi vill arbeta med. Formland är ett bra sätt för oss att träffa nya människor och lära oss om nya varumärken, och det är därför mässan är obligatorisk för oss", förklarar Boozts inköpare August Rossander. Och han och hans tre kollegor på Boozt kommer inte att flyga hem förrän på onsdag, eftersom ytterligare möten med leverantörer är planerade i kalendern för att få ut det mesta av vistelsen.

Från Nuova Nostagia trendzonen. Foto: Pia Finne

Georg Sørensen, VD för MCH A/S, betonar mässans unika atmosfär och lyfter fram Formlands speciella roll som samlingspunkt.

"Formland har återigen visat vad som händer när tradition och innovation går hand i hand med affärer och gemenskap. Dagarna har bjudit på optimism, och atmosfären i våra hallar har bekräftat att det personliga mötet aldrig går ur modet. Tvärtom är det grunden som skapar relationer, förtroende och affärer – och driver samarbetet framåt", säger Georg Sørensen och betonar:

"Det är glädjande att både långvariga och nya utställare har dragit positiv nytta av mässan, och att både de och köpare lyfter fram Formlands förmåga att inspirera och skapa både handel och nya och stärkta relationer.

Nöjda utställare

Bland utställarna är även nöjdheten med mässan uttalad. Och för Peter Maae Jensen från aida var denna mässa en bekräftelse på att det finns ett behov av en mässa som Formland.

"Efter mässan i augusti var jag ärligt talat skeptisk till 2024, men denna mässa bekräftade att det finns ett behov av en mässa där besökarna kan inspireras. Vi är mycket nöjda, och vi har haft en fantastisk mässa med många besökare och bra försäljning."

Från Nuova Nostagia. Foto: Pia Finne

Society of Lifestyle säger: ”Många har varit förbi vår monter – både nya, potentiella och befintliga kunder – så vi är mycket nöjda. Och med det stora intresset från besökarna har vi just fått bekräftat att det är superviktigt att träffa kunder personligen och aldrig får gå ur modet. Vi är människor, och vi lever av att mötas, och ibland uppstår en speciell energi och en god relation bara när det händer – och därför har mässformatet en tydlig berättigande. Digitala lösningar erbjuder inte detsamma, och vi har varit mycket glada över att återigen möta våra kunder i ögonhöjd här på Formland”, konstaterar Klaus Juhl Pedersen, VD för Society of Lifestyle.

Design Hub Denmark vackert och lovande från land

Årets Formland Autumn inrymde också den första upplagan av det nya konceptet Design Hub Denmark. Konceptet, som lanserades i samarbete med Dansk Mode & Textil och en mängd olika partners, är ett kluster av inrednings- och livsstilsvarumärken som tillsammans och genom Design Hub Denmark bjuder in kunder, köpare och influencers från Danmark och utlandet med syftet att göra ett besök på Formland extra attraktivt.

från Design Hub. Foto: MCH/Tony Brøchner

”Initiativet var en stor succé”, sa både Formlands projektledare Flemming Andersen och Morten Dybro från Dansk Mode- & Tekstils, som är mycket nöjda med initiativet, som lockade besökare från en mängd olika länder. De fick guidade turer på mässan, besökte företag och hade möjlighet att nätverka på många olika sätt. Längs vägen uttrycktes stor entusiasm för konceptet, som kontinuerligt erbjöd olika evenemang som stärkte befintliga band och inte minst skapade nya och lovande relationer.

Föreläsningsprogrammet blev en succé

Formland hösten 2025 erbjöd också ett ambitiöst föreläsningsprogram som inkluderade ledande talare som arkitekten och livsstilsexperten Kristine Virén och författaren och livsstilsexperten Julia Lahme samt trendexperten Stefan Nilsson.

På mässan fanns olika trenduniversum, inklusive Nuova Nostagia, skapat av Studio FlyHelsted.

Nuova Nostalgia är känslan av kärlek, trygghet och lycka – en varm längtan som förbinder dåtid och nutid med en modern twist. Detta enligt Studie Flyhelsted, studion bakom trendzonen.

Trendexperten Stefan Nilsson på Speak Up-scenen. Foto: Pia Finne

I en värld präglad av förändring och osäkerhet skapar denna längtan ett lugnt andrum. Vi söker stabilitet i det igenkännbara, det genuina och det nära. Vi odlar traditionerna och de gamla dygderna som binder generationer samman. Skafferiet fylls och stillar våra bekymmer – det ger trygghet och en känsla av gemenskap i att vara förberedd. Vi vänder blicken mot lokalerna, där hållbarhet och kvalitet får nytt värde.

Tankerna bakom konceptet

Stilen är klassisk och romantisk, med en drömsk touch av sagor och poesi. Naturen bjuds in, och julen klingar fram med änglalika ljud och varma hjärtan.

Dörrarna står öppna till den stora matsalen – ett rum i djupa toner av lugn och balans. Julbordet är dukat som ett snöigt landskap i vita nyanser, i vacker kontrast till den varma omgivningen. Här sipprar personlighet och historia, och allt är upplagt för gemenskap och fest.

Köket, dolt bakom ljusa ridåer, ger en miljö för närvaro och kontemplation. Här möts generationer i glädjen att skapa med sina händer – ett utrymme fritt från den digitaliserade vardagen. Det analoga och sensuella ger mental ro och hyllar brytningen och skapelsens kraft. En direkt koppling till växthuset och naturen ger oss en jordande koppling – och öppnar upp för en djupare respekt och kontakt med växternas kraft.

Från Nuova Nostalgia. Foto: Pia Finne

Färgerna är djupa och mättade och skapar en känsla av att vara omsluten. Materialen sträcker sig från mjuk sammet till rå sisal och rotting. Mönstren inkluderar spets, broderi anglaise och överdådiga blommor – som pryder både textilier och tapeter. Former och silhuetter är runda och mjuka, med kontraster från 80-talets skarpa linjer. Inspirationen har en tydlig nerv från Sydeuropa – med rötter i det klassiska Italien.

”Nuova Nostalgia är inte en flyktig stämning – det är en genuin längtan efter en tid som vi minns som enklare och lyckligare. Vi omfamnar värderingar som äkthet och ärlighet och finner ro i det bekanta och varma.” Studio Flyhelsted

Stelton vann Formland Award

Stelton vann äntligen årets Formland Design Award Autumn för företagets kolsyramaskin, Brus.

Stelton vann Formland Design Award. Foto: MCH/Tony Brøchner

Mässan återvänder med sin vårutgåva den 25-27 januari 2026. Läs mer på formland.dk.

aida Confetti. Foto: Pia Finne

Från FunNordic. Foto: Pia Finne

Från Eurotex. Foto: Pia Finne

Från Lübech Living. Foto: Pia Finne

Från trendzonen Nuova Nostagia. Foto: Pia Finne

Från trendzonen Nuova Nostagia. Foto: Pia Finne

Från trendzonen Nuova Nostagia. Foto: Pia Finne

Från trendzonen Nuova Nostagia. Foto: Pia Finne

Från trendzonen Nuova Nostagia. Foto: Pia Finne

Från Spectrum. Foto: Pia Finne

Från Medusa Copenhagen. Foto: Pia Finne

Från Cosmo Royale. Foto: Pia Finne

Relaterat innehåll

20.08.2025Designbase.se

Oslo Designmässa samlar 200 varumärken

20.08.2025Designbase.se

Formland Autumn 2025: Uttalad utställarnöjdhet understryker mässans relevans

20.08.2025Designbase.se

Så det är jul

19.08.2025Designbase.se

Evighetsbuketter med stil – och samvete

19.08.2025Designbase.se

Formland Design Award för Stelton

18.08.2025Designbase.se

Skapa lugn och harmoni i sovrummet

18.08.2025Quilts of Denmark A/S

Sponsrad

Duntäcken: Det naturliga valet för vintern

18.08.2025F&H Group A/S

Sponsrad

Låt din sömn vara skärmfri

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023