Företagsköp - Georg Jensen köps av Fiskars Group

Georg Jensen är nu en del av den finska designjätten Fiskars Group. Köpesumman är 1,1 miljarder danska kronor.

Från Georg Jensens nya Verner Panton-kollektion som lanseras i höst.. Foto: Georg Jensen

Den ikoniska danska designföretaget Georg Jensen har blivit övertaget av Fiskars Group. Köpesumman är satt till 1,1 miljarder danska kronor, enligt Georg Jensen i ett pressmeddelande på torsdag morgon.

"Vi är entusiastiska över de nya möjligheter som detta köp ger oss", säger Mehul Tank, VD för Georg Jensen, i meddelandet. "Vårt samarbete med Fiskars harmoniserar perfekt med våra framtidsvisioner, och vi är övertygade om att det kommer att lyfta Georg Jensen till nya höjder".

Fiskars Group, som också äger Royal Copenhagen, meddelar att förvärvet av Georg Jensen har strategisk betydelse.

"Georg Jensen kommer att dra nytta av att bli en del av en nordisk koncern med passion för skandinavisk design, en stark portfölj av kända varumärken och djup expertis inom Georg Jensens Home-kategori. Detta strategiska drag, som introducerar nya kategorier som smycken och ädelmetall i Fiskars, förväntas öka synergien mellan Fiskars varumärken och påskynda Georg Jensens närvaro på marknaden och expansionsplaner," skriver parterna.

Efter genomförandet av köpet kommer Fiskars att axla rollen som Georg Jensens nya långsiktiga ägare och stödja Georg Jensens tillväxtutsikter.

Mehul Tank, CEO, Georg Jensen

"Som det ikoniska varumärket Georg Jensen är, med en stark arv och fokus på banbrytande design, passar det perfekt in i Fiskars Groups familj av varumärken både strategiskt och kulturellt. Vi är glada att välkomna Georg Jensen och dess anställda till Fiskars Group.

Med förvärvet kommer vi att stärka vår portfölj inom lyxprodukter för hemmet. Hos Fiskars Group vill vi skapa helhetslivsstilsvarumärken, och Georg Jensen passar extremt bra in i den ramen. Baserat på vår erfarenhet av att skapa konsumentrelevans och förståelse för konsumenternas önskemål ser vi många möjligheter att lyfta detta berömda livsstilsvarumärke," beskriver Nathalie Ahlström, Fiskars Groups president och VD.

Georg Jensen har varit präglat av utmaningar och miljonunderskott under några år. Under åren 2016-20 hade det danska företaget en sammanlagd förlust på 400 miljoner danska kronor, medan de senaste två åren har gett vinst och tillväxt.

År 2022 var Georg Jensens omsättning 158,1 miljoner euro, och EBIT var 14,9 miljoner euro. Transaktionen förväntas slutföras under fjärde kvartalet och är föremål för gällande villkor för en sådan överlåtelse.

Georg Jensens nya smyckekollektion Moonlight är skapad i samarbete med designer A. Roege Hove.. Foto: Georg Jensen

Återförening av älskade danska designvarumärken

Georg Jensen har en gemensam historia med Royal Copenhagen, som är ett av Fiskars Groups befintliga varumärken, eftersom båda tidigare var en del av det tidigare Royal Scandinavia A/S. Båda varumärkena är utnämnda som Kunglig Hovleverantör.

Återföreningen av de två populära danska designvarumärkena skapar attraktiva möjligheter för kommersiell aktivering. Georg Jensen har en stark position inom direkt-till-konsument (DTC) försäljningskanaler, med över 50% av försäljningen från egna butiker och e-handel. När det gäller marknader ser Fiskars Group potential att expandera varumärkets närvaro, särskilt i Kina. Kommerciell expertis inom utförande, DTC och Kina är tre av de fyra transformerande faktorerna i Fiskars Groups tillväxtstrategi.

"Under Fiskars Groups ägarskap har vi fokuserat på att stärka Royal Copenhagens varumärkesposition, nära den stolta designarvet och stärka produktkategorierna för kommande generationer. Vi har ökat investeringarna i varumärket och tagit modiga beslut när det gäller försäljningskanaler och marknader. Med sin nästan 120-åriga historia och starka fokus på hantverk, kreativitet och design passar Georg Jensen mycket bra in i Fiskars Groups portfölj av inredningsvarumärken i lyxsegmentet. Vi ser fram emot att välkomna Georg Jensen," säger Jacob Siboni, vice president för Royal Copenhagen.

Georg Jensen har sitt huvudkontor på Frederiksberg och har i dag 1200 anställda. Sedan 1904 har företaget sålt smycken och klockor, silver och brukskonst. Företaget har försäljning i flera länder genom återförsäljare och äger också 96 butiker och shop-in-shops i 10 länder.

Georg Jensen A/S förvärvades av den Bahrain-baserade kapitalfonden Investcorp år 2012. Det danska företaget är också noterat med kapital som hämtats från företagsobligationer.

-PF

Relaterat innehåll

03.12.2024Stockholmsmässan

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

01.11.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Effektiv GPS-tracker från PowUnity hjälper stulen cykel tillbaka till ägaren

31.10.2024Droppery

Sponsrad

Rivièra Maison samarbetar med Droppery för att erbjuda sömlös dropshipping

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023