Fairtrade fortsätter öka

Produkter värda 3,8 miljarder såldes 2017.

Foto: Fairtrade Sverige.

Intresset för hållbarhetsfrågor och Fairtrade-märkta produkter i Sverige fortsätter att växa. Under 2017 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta varor med sex procent, till 3,8 miljarder kronor. Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 376 kr per år.

Fairtrade är i dag Sveriges mest kända etiska och miljömässiga märkning, visar en kännedomsundersökning från Kantar Sifo. Tre av fyra konsumenter anser att det är viktigt att företag de köper av arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor, enligt siffror från Svensk Handels senaste hållbarhetsundersökning.

Godis och te tillhör de produktgrupper som ökat allra mest under 2017 med 54 procent respektive 16 procent. Också Fairtrade-märkta rosor fortsätter att öka på den svenska marknaden. Mer än varannan snittros som säljs i landet är nu Fairtrade-märkt.

-ANB

Relaterat innehåll

30.04.2025Designbase.se

Temu ökar charmoffensiven

29.04.2025Designbase.se

Nordiska startups tar över Köpenhamn

11.04.2025Designbase.se

Nya EU-regler kan öppna en digital motorväg för företag

11.04.2025Designbase.se

Geberit får EcoVadis guldmedalj

01.04.2025Önska

Sponsrad

Önskabutikerna inleder våren med inspirerande Önskaskola hos Skeppshults Gjuteri

18.03.2025Designbase.se

Låt tekniken fungera för dig

17.03.2025Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans

17.03.2025Designbase.se

Tre dagar av innovationer och framtida teknologier

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023