Fairtrade fortsätter öka

Produkter värda 3,8 miljarder såldes 2017.

Foto: Fairtrade Sverige.

Intresset för hållbarhetsfrågor och Fairtrade-märkta produkter i Sverige fortsätter att växa. Under 2017 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta varor med sex procent, till 3,8 miljarder kronor. Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 376 kr per år.

Fairtrade är i dag Sveriges mest kända etiska och miljömässiga märkning, visar en kännedomsundersökning från Kantar Sifo. Tre av fyra konsumenter anser att det är viktigt att företag de köper av arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor, enligt siffror från Svensk Handels senaste hållbarhetsundersökning.

Godis och te tillhör de produktgrupper som ökat allra mest under 2017 med 54 procent respektive 16 procent. Också Fairtrade-märkta rosor fortsätter att öka på den svenska marknaden. Mer än varannan snittros som säljs i landet är nu Fairtrade-märkt.

-ANB

Relaterat innehåll

17.09.2025Global Design Partner

Sponsrad

Global Design Partner skapar framgång för starka varumärken

10.09.2025Designbase.se

Salling skriver historia och öppnar sina dörrar i Köpenhamn

02.09.2025Designbase.se

Bolig Mad Design-mässan expanderar

01.09.2025Designbase.se

Ny analys: Danmark har förlorat tusentals butiker

22.08.2025Designbase.se

Teamtronic stärker sin europeiska position

21.08.2025Formland

Sponsrad

Bolig Mad Design mässan utökar med ny upplaga på MCH Messecenter Herning

15.08.2025Designbase.se

Ohlsson & Lohaven förvärvar Hippie de Luxe

11.08.2025Designbase.se

Internationell design på jakt efter flexibilitet

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023