Få smyckesbutiker känner till informationsplikt

Stränga EU-regler kring farliga ämnen

Enligt EUs Reach-förordning är butiker som säljer smycken skyldiga att informera kunder när en vara innehåller ett skadligt ämne som listas i förordningen, exempelvis nickel, bly, kadmium och kvicksilver. Men detta känner många butiker inte till, visar en undersökning genomförd av miljöinspektörer från Helsingborg, Malmö, Göteborg och Stockholm i 42 butiker. Bara 9 av 28 kedjebutiker och 2 av 12 fristående butiker kände till informationskravet, trots att de inför tillsynen hade fått information från kommunerna.
”Nästan alla butikerna kände till att det finns regler om nickel i smycken. Men däremot var kunskapen om andra förbjudna ämnen lägre. Detta gäller särskilt fristående butiker där bara 4 av 12 ställde krav om nickelinnehållet i smycken på sina leverantörer”, säger Alexandru Daramus, miljöinspektör i Malmö stad.
www.malmo.se

Relaterat innehåll

02.12.2025Designbase.se

AI flyttar ut på butiksgolvet – nu kan även små återförsäljare vara med

17.11.2025Designbase.se

Hur man får ut värde av influencer-samarbeten

06.11.2025Antex Plast A/S

Sponsrad

Utökat samarbete med Montana Furniture

29.10.2025Witt Denmark A/S

Sponsrad

Witt Denmark A/S tar EasyMotionSkin till Norden – en ny era för EMS-träning

29.10.2025Designbase.se

Nordiska företag förvandlar data till affärer

28.10.2025Witt Denmark A/S

Sponsrad

Witt Denmark A/S och Haier Europe ingår strategiskt partnerskap för att påskynda tillväxt och innovation i Norden

21.10.2025Designbase.se

JYSK tredubblar bonusar för butiksanställda efter rekordår

07.10.2025Designbase.se

Hur AI kan skapa värde och stärka konkurrenskraften för små och medelstora företag

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023