Ett hållbart fokus på Ambiente

Det är mer fokus på hållbarhet nu än någonsin tidigare – även på en stor mässa som Ambiente. Det berättar Susanne Lübech Poulsen från Lübech Living som var på Ambiente i februari med stor framgång och med ett stort antal av sina miljövänliga och ansvarsfulla produkter presenterade i Ambientes trendområde.

Hållbarhet var mer än någonsin en del av Ambiente. På Lübech Living kände man ett tydligt positivt intresse från köparna. Foto: Messe Frankfurt

"Den här gången var fokus på det hållbara, ansvarsfulla och miljöriktiga betydligt större på Ambiente än någonsin tidigare. På trendutställningen och på mässan, och intresset vi såg från köpare från hela världen”, säger Susanne Lübech Poulsen, och det är hon glad för, för Lübech Living har jobbat med hållbarhet och ansvar sedan innan någon av oss hade till och med tänkt tanken. Och nu tas det äntligen på allvar.

Även Lübech Livings produkter var väl representerade inom trendområdet och det, säger Susanne, gjorde att väldigt många köpare hittade till montern.

"Trendområdet är ett fantastiskt utställningsområde och de produkter de valt att visa var faktiskt en blandning av tidigare och nya produkter, vilket också signalerar att man faktiskt inte behöver skapa nya hela tiden", konstaterar Susanne, som vidare säger att det är väldigt stor skillnad på intresset för det hållbara i förhållande till var man kommer ifrån i världen. Generellt sett ligger européerna längst fram.

”Tyskarna ligger riktigt långt framme med hållbarhetsidéer, och helt naturligt; de är fler människor, och i en tysk stad är det därför lättare att ha en butik med särskilt fokus på hållbarhet”.

Lübech Livings produkter var rig repræsenteret på Ambiente trendstanden. Foto: Lübech Living

Det är också de butiker som är Lübech Livings kunder. ”Det finns skandinaviska designbutiker i Tyskland, men de är inte experter på att sälja varor med hållbart fokus. Därför är det den andra typen av butik som är vår kärnkund”.

Lübech Living växer på både den danska och inte minst den tyska marknaden, och det ser Susanne som ett gott tecken på att tankesättet hos konsumenten förändras.

”Vi upplever att konsumenterna till stor del har fått upp ögonen för, inte minst, Vance Kitira-ljusen av livsmedelsgodkänd paraffin, som är rensade från orena partiklar och som har en bomullsveke av 100 % bomull.

Men Susanne är mycket nöjd med det ökade intresset för miljövänlighet från bl.a. Ambientes sida, för som hon säger: "Det är svårt att bekämpa fallet ensam".

Messe Frankfurts program för etisk stil

Messe Frankfurt har skapat ett Ethical Style-program för att hjälpa besökare att navigera i det växande utbudet av hållbara produkter och leverantörer. Symbolen Etisk stil kan sökas av utställande företag som uppfyller ekologiska och etiska kriterier. Programmet kurerat av oberoende experter.

Susanne Lübech Poulsen mener, man skal gøre det endnu mere klart, hvilke produkterm der er bæredygtige, og hvilke produkter, der er etiske. For det er bestemt ikke det samme, siger hun. Foto: Messe Frankfurt

Susanne Lübech Poulsen tycker att det är bra att Ambiente gör något, men hon tycker faktiskt också att Ethical Style inte är ett hållbarhetsbegrepp och att det är lite som att sitta mellan två stolar.

"Det här är två begrepp som blandas ihop. För några år sedan hittades Ethical Style-symbolen på handgjorda föremål från bl.a. projekt i utvecklingsländer, men det var inte nödvändigtvis hållbart. Nu är det också hållbart... Jag tycker att man istället ska jobba med två typer av kurerade produktgrupper. Allt annat lika kommer det att göra det lättare för konsumenten att hitta rätt i produktdjungeln”, tipsar Susanne.

Även 2025 kommer Ambiente givetvis att fokusera på hållbarhet och förhoppningsvis kommer ännu fler att se att detta är vägen framåt.

Ambiente, Christmasworld och Creativeworld kommer att fortsätta att äga rum samtidigt i Frankfurts mässcenter. De kommer dock att flyttas till början av februari för att säkerställa att de stora globala mässdatumen stämmer överens.

Ambiente/Christmasworld: 7.-11. februari 2025

Creativeworld: 7-10 februari 2025

Man kan nästan säga att Lübech Living dominerade trendbåset. Foto: Messe Frankfurt

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Relaterat innehåll

17.06.2024Designbase.se

Temu är föremål för strängare regler

17.06.2024Designbase.se

Formland Speak Up: Inspiration och kunskapsdelning

17.06.2024Vinding et co A/S

Sponsrad

Vem är Vinding Et Co?

14.06.2024Vinding et co A/S

Sponsrad

Rött december kul

14.06.2024Designbase.se

Formland-trenden: Ikigai – det som ger livet mening

14.06.2024Designbase.se

Gatsby och mamma i fokus på Formex kaféer

14.06.2024Designbase.se

Formland: Ett universum av upplevelser och en inspirationskälla

13.06.2024Designbase.se

3daysofdesign: Bredgade är fortfarande Bredgade

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023