Ett år av transformation mot en starkare Rosendahl Design Group

Räkenskaperna för 2024 är också Lisbeth Daus första som VD efter att hon tog över positionen från ägaren Henrik Rosendahl.

Foto: Rosendahl Design Group

”Jag är stolt över hur mycket vi som team har uppnått och hur vi har påbörjat transformationen av Rosendahl Design Group. Det gjordes inte på en dag, och vi har bara precis börjat. Vi hade ett utmanande första halvår, där vi påverkades negativt av ett antal makroekonomiska faktorer och global oro. Vi lyckades lansera ett antal initiativ under andra halvåret som bar frukt. Detta har inneburit att vi uppnått vårt mål att stabilisera verksamheten och skapa vinster. Sammantaget är vi nu bättre rustade i början av det nya året”, säger Lisbeth Dau, VD för Rosendahl Design Group, om årets resultat.

Ökad robusthet i en osäker värld

Ett betydande fokus för Rosendahl Design Group under 2024 har varit arbetet med att stärka företagets kommersiella grund. Fokuspunkten har varit och fortsätter att vara att skapa finansiell robusthet och utveckla verksamheten så att den kan fungera och utnyttja möjligheter i en föränderlig värld med ständiga förändringar och förändrade förutsättningar.

”Ekonomisk motståndskraft har visat sig vara betydligt viktigare än väntat mot bakgrund av den stora oro som har varit överallt de senaste åren – och jag tror att vi måste förbereda oss på att det blir ett mer permanent tillstånd. Så vårt företag måste kunna agera i den oron, och kunna agera i en takt och med flexibilitet så att vi kan ta tillvara de möjligheter som uppstår i kölvattnet av förändringarna”, säger Lisbeth Dau.

Lisbeth Dau, VD för Rosendahl Design Group. Foto: Rosendahl Design Group

Lisbeth Dau tillägger: "En stor del av att uppfylla det uppdraget är ett strategiskt fokus på det vi historiskt sett varit bra på; nämligen att vara goda partners för kunder och leverantörer, vara professionella och prioritera enligt vårt uppdrag att utveckla dansk design för de många."

200-årsjubileum för Holmegaard

2025 är också ett jubileumsår för Holmegaard, som fyller 200. Året kommer att firas med båda jubileumskollektionerna: nya designer som hyllar glaset som material och bygger på århundraden gamla hantverkstraditioner. Bland annat ett samarbete mellan två av de mest ikoniska namnen i dansk designhistoria, nämligen Kay Bojesen Danmark och Holmegaard, med en Kay Bojesen-apa i glas.

"Vi är stolta över att ha två så fantastiska varumärken i vår portfölj. Det är ett privilegium att kunna fira Holmegaard med så vackra exempel på vad vi kan göra när vi kombinerar våra varumärken – och på så sätt förbli relevanta genom att förnya och bevara designarvet. Ett fokus som vi arbetar med i alla strategiska och kommersiella initiativ", säger Lisbeth Dau.

Nyckeltal

  • Omsättning 461 miljoner DKK
  • EBITDA (normaliserat)* 40 miljoner DKK
  • Resultat efter skatt 5 miljoner DKK
  • Gearing 5
  • Minskning av räntebärande skulder 25 miljoner DKK
  • Soliditet 47 %

* Normaliserat EBITDA har justerats med 6,5 miljoner DKK till följd av organisationsförändringar under räkenskapsåret.

Relaterat innehåll

09.06.2025Designbase.se

Ett år av transformation mot en starkare Rosendahl Design Group

05.06.2025Designbase.se

Temu stärker sina insatser mot förfalskade produkter

04.06.2025Designbase.se

Fyra megatrender kommer att öka komplexiteten för företag år 2025

26.05.2025Designbase.se

Amerikanska företag drabbas av tullar

05.05.2025Designbase.se

Färgerna för 2026 säger "Välkommen hem"

05.05.2025Designbase.se

Rapport om den amerikanska inredningsbranschen

01.05.2025Designbase.se

CSRD-avstängd

30.04.2025Designbase.se

Temu ökar charmoffensiven

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023