Erfarenhet och hälsosam kreativitet möts på Formex

Generation Love är temat när Formex öppnar sina dörrar den 16-18 januari på Stockholmsmässan. "Vi längtar efter att öppna dörrarna igen och ge branschen möjlighet att nätverka, utbyta kunskap, bedriva affärer och bli inspirerad", säger de.

Inredningsstylisten Dennis Valencia ger sin tolkning av trenden Love Generation på Formex.. Foto: Formex

I augusti var temat för Formex "Link Together" med nyckelord som samarbete, nätverkande och möten över gränserna. Den här gången tar Formex ett steg framåt, men i samma riktning med temat Generation Love.

"Vi lever i en tid med utmaningar där allt som händer påverkar våra utställare, besökare och branschen i allmänhet. Förtroende är vårt nya mellannamn, och vi omfamnar framtiden med glädje, entusiasm och nyfikenhet", säger Sonja Björk Ebert, projektledare för Formex.

"Begreppet 'Generation Love' kan tolkas på många olika sätt, och vi vill att utställare, besökare och kreatörer ska tolka det på sina egna sätt. Det kan till exempel innebära möten mellan unga talanger och veteraner, vintage och nya trender eller analoga möten med det digitala", fortsätter Sonja.

Genom åren har Formex bjudit in flera spännande kreatörer som har fått den ärofyllda uppgiften att tolka mässans tema genom en utställning vid entrén. Designbyrån Bang Universe, Tekla Severin och Lena Nyholm är alla namn som tidigare har varit en del av Formex trendprogram, och den här gången får de sällskap av inredningsstylisten Dennis Valencia, som har en förmåga att blanda och matcha nästan otänkbara mönster och färger men ändå låta helheten kännas helt självklar.

"Jag gillar verkligen Formex vårtema Generation Love", säger Dennis. "Det inspirerar till en utställning med många olika världar och stilar, men inom samma sfär. Gärna med maximala mönster och en totalupplevelse som visar att kärleken inte har några gränser", säger Dennis Valencia, och han fortsätter:

"Jag minns tydligt ett minne från när jag var fem år gammal. Min familj och jag var på Tjolöholm Slott. Där fanns en stor entré, högt i tak, mörka träpaneler och en fantastisk matta. Jag minns också skyltfönstren på NK i Göteborg, där jag växte upp", säger Dennis Valencia.

Tidigare har Dennis främst arbetat med reklam- och redaktionella uppdrag, det vill säga att skapa de miljöer som ska fotograferas. Att tolka januari-utgåvans tema Generation Love och därmed skapa Formex huvudutställning i entrén blir Dennis största offentliga uppdrag hittills.

"Jag gillar tanken på att den analoga världen möter den digitala världen. Det är spännande. Men också hur generationer och världar i allmänhet möts, och hur trender löper parallellt med varandra. Jag vill att besökarna ska uppleva en utställning med lager av epoker som lever samtidigt och i harmoni. Det förflutna, nuet och det vi tror på och hoppas på att det ska vara vår framtid", säger Dennis Valencia.

Sonja Björk Ebert är projektledare för Formex.. Foto: Formex

Formex trender

Vid sidan av scenen i Hal C finns Formex trendutställning för SS 2024. Trendmaterialet har utvecklats av Formex, som har en bred internationell och branschkunskap. Målet är att ge besökarna ett lättillgängligt verktyg som beskriver och visualiserar tre aktuella trender för den kommande säsongen.

Utställningen har skapats av stylist Jan Rundgren, som också kommer att hålla en föreläsning om trender.

Lekfulla mönster och färgglada designer

Lekfulla mönster och färgglada designer kännetecknar även småländska mönstermästaren och designern Lisa Bengtsson, som återvänder till Formex, den här gången i samarbete med parasolföretaget Monchiqe. Tillsammans skapar de en inspirerande och stor caféområde där glädjen för mönster, färger och retrostämning leder besökarna till drömmar om den italienska rivieran.

Lisa Bengtsson driver nu Studio Lisa Bengtsson. Modigt sprider hon färg och humoristiska motiv och har satt sin prägel på inredningspr

     Image
     Show
       Remove
       odukter över hela världen. Början på hennes karriär var tillbaka 2007 när hon för första gången ställde ut på vad som motsvarar dagens Formex Design Talents, en erfarenhet som hjälpte henne att utvecklas och skapa viktiga kontakter.

Formex La Café tar oss till den italienska rivieran - en magisk plats full av aktiviteter och inspiration som ger känslan av att vara på den italienska rivieran.

"När Omar och jag blev ombedda av Formex att skapa ett café kändes det naturligt att involvera Lisa i projektet. Vi älskar att samarbeta och kände genast att vi skulle kunna skapa en färgglad drömvärld - Lisa med sina underbara mönsterdesigner i symbios med våra nya vintageparaplyer. Här kan människor mötas oavsett ålder, runt stora bord och kanske till och med träffa nya människor, vänner eller affärspartners", säger Minnie Boulala från Monchiqe.

Under Generation Love-paraplyet möts unga talanger och erfarna branschfolk, nya utställare och företag. Och Formex designtalangområde är dedikerat till ännu ej etablerade designers som får möjlighet att synas och visa upp sina nya innovativa designlösningar och hållbara produkter för inköpare, potentiella samarbetspartners, tillverkare och medier.

Ny kunskap och inspiration kan hämtas på scenområdet på Formex, där både branschprofiler och kända radio- och tv-personligheter kommer att vara under alla mässans dagar. Här kan man bland annat lyssna på Helena Lyth, en skapare och författare som inspirerar sina många följare och tv-tittare att skapa och lysa upp vardagen. Under sin föreläsning kommer Helena att inspirera och dela med sig av hur man tränar sina kreativa förmågor. Som Helena uttrycker det: "Kreativitet är något vi tränar och måste hålla oss i form".

Trendexperten Stefan Nilsson tar också scenen på Formex med en föreläsning som du inte vill missa! "I dessa utmanande tider letar vi efter nostalgi och det som gör oss extra glada", säger Stefan Nilsson, som kommer att guida oss genom de stora linjerna i framtida trender, där "vänlighet" är i fokus.
 

Monchique x Lisa Bengtsson. Foto: Formex

Dennis Valencia. Foto: Formex

Love Generation av Dennis Valencia. Foto: Formex

Foto: Formex

Foto: Formex

Foto: Formex

Formex Sustainability Award

För andra året i rad delas Formex Sustainability Award ut till en produkt som utmärker sig inom hållbarhet. Under hösten har utställande företag kunnat ansöka med produkter, och i år har juryn nominerat sju bidrag.

Årets jury består av Marie-Louise Hellgren, designer, Emma Olbers, designer, Maria Soxbo, journalist och medgrundare av Climate Club samt Björn Florman, Material Library Stockholmsmässan.

"Förutom ett intressant produktsortiment ser vi i år även flera utländska bidrag, vilket är en spännande utveckling. Svensk design har redan ett gott rykte, och om Formex Sustainability Award kan inspirera till högre hållbarhetsambitioner utanför landets gränser är det naturligtvis en fantastisk bonus", säger Maria Soxbo.

På Formex i januari 2024 kommer de sju nominerade produkterna att visas upp, och vinnarbidraget kommer att presenteras. Vinnaren får också sitt pris - en unik statyett designad av designer och jurymedlem Marie-Louise Hellgren samt en 10 kvadratmeter monter på nästa Formex.

"I dag har hållbarhetsarbete blivit en naturlig del av de flesta företag eftersom det kan gynna miljön, ekonomin och människor. Det är ett arbete som inte får stoppa, och med denna utställning hoppas vi kunna lyfta fram goda exempel och påminna och inspirera utställarna att framhäva det arbete som ofta redan pågår", säger Sonja Björk Ebert, projektledare för Formex. De nominerade till priset är:

Puff - Anzy Home. En klassisk "puff" i en ny framtidig förklädnad - den levereras tom så att köparen kan fylla den med vilket material som helst, trasor eller slitna kläder.
Cerat - Gustaf och Linnea. En genomtänkt konsumtionsprodukt i attraktiv förpackning som skyddar lokal, social och ekologisk hållbarhet.
Pannkaksgrill - Lursta stöpjärn. Skyhög originalitet och en konsekvent hållbarhetstänkande karakteriserar denna nykomling. Pannkaksgrytan är tillverkad av lokalt återvunnet skrot och avfall från grannfabriken.
Barnjeans - Nimble Patch. När leken har slitit hål i barnens jeans och gjort dem ospelbara på andrahandsmarknaden ger Nimble Patch dem nytt liv genom att uppgradera dem med knäskydd i extra slitstarkt material eller återvunnen denim.
Kattgrotta - Tail Living. I mindre och rättvisemärkt produktion är ull våtfiltad med mild tvål och varmt vatten till stilfulla och välformade kryphål för våra lurviga vänner.
Cirkulär vetevärmare - Terrible Twins. En genomtänkt produkt som har tagits till nästa nivå av hållbarhet genom att ge kasserade hotellgardiner i hampa ett nytt liv i form av vetevärmare.
Stearinljus - Trä Mood. Avfall från träindustrin omvandlas av detta ukrainska familjeföretag till unika träbelysningskabinetter fyllda med lokalt producerat bivax.

Läs mer om de nominerade produkterna och företagen på www.formex.se

Foto: Formex

Relaterat innehåll

17.06.2024Designbase.se

Temu är föremål för strängare regler

17.06.2024Designbase.se

Formland Speak Up: Inspiration och kunskapsdelning

07.06.2024Droppery

Sponsrad

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

31.05.2024Treyd AB

Sponsrad

6 sätt du kan dra nytta av att använda Treyd för att finansiera leverantörsfakturor

22.05.2024Designbase.se

Kunskapsdelning på Nordstil Forum

07.05.2024Treyd AB

Sponsrad

What's trending in fintech?

30.04.2024Designbase.se

Messe Frankfurt erbjuder gratis evenemang online för alla

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023