Efterfrågan på Fairtrade ökar

Konsumenterna ser möjlighet att påverka med sina val.

En undersökning utförd av Sifo i januari 2020 visar att tre av fyra svenskar (74 procent) köper Fairtrade. Under 2019 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta produkter med tio procent, vilket innebär att svenskarna spenderade i genomsnitt 433 kronor per person. Försäljningssiffrorna visar bland annat på en ökad efterfrågan på certifierad bomull, choklad, konfektyr, kakor och vin. Enligt undersökningen tror varannan svensk att de kan påverka sin omvärld genom valen de gör i butik. 44 procent anser att märkningar som garanterar en miljömässig eller etisk standard hjälper konsumenten att välja rätt när man handlar. Undersökningen var webbaserad och besvarades av 1000 personer.

-JBE

Relaterat innehåll

03.10.2024Designbase.se

Ny chef för spoga+gafa

30.09.2024Designbase.se

Nordjyskt företag går in på den norska marknaden

30.09.2024Designbase.se

Gör dig redo för Black Friday – även som B2Bs

30.09.2024Designbase.se

AI i ögonhöjd

27.09.2024Designbase.se

Ny guide: Få hjälp att skapa en bra ton på arbetsplatsen

26.09.2024Designbase.se

Förbered ditt företag för Googles uppdaterade sökmotor med AI

18.09.2024Önska

Sponsrad

Andra Önskaskolan 2024

05.09.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Segway introducerar ZT3 Pro D All-Terrain KickScooter

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023