Efterfrågan på Fairtrade ökar

Konsumenterna ser möjlighet att påverka med sina val.

En undersökning utförd av Sifo i januari 2020 visar att tre av fyra svenskar (74 procent) köper Fairtrade. Under 2019 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta produkter med tio procent, vilket innebär att svenskarna spenderade i genomsnitt 433 kronor per person. Försäljningssiffrorna visar bland annat på en ökad efterfrågan på certifierad bomull, choklad, konfektyr, kakor och vin. Enligt undersökningen tror varannan svensk att de kan påverka sin omvärld genom valen de gör i butik. 44 procent anser att märkningar som garanterar en miljömässig eller etisk standard hjälper konsumenten att välja rätt när man handlar. Undersökningen var webbaserad och besvarades av 1000 personer.

-JBE

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023