Digitaliseringen accelererar

Webbutiker står för tillväxten i sällanköpshandeln.

Foto: Phil Desforges.

Accelererande digitalisering och ökande internationell konkurrens ritar om den svenska detaljhandeln. De senaste sex åren har var tionde butik i sällanköpshandeln, motsvarande 5 000 butiker, tvingats stänga. Det framgår i Svensk Handels rapport Det stora detaljhandelsskiftet 2018.

Svensk Handels prognos visar att upp till var tredje krona kan spenderas på nätet redan år 2025. 

”Digitaliseringen och den nya globala marknaden för konsumenter förändrar snabbt spelplanen för handeln och utmanar tidigare framgångsrika affärsmodeller”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Under förra året stod e-handeln för nästan hela tillväxten i sällanköpshandeln. Två år tidigare var motsvarande siffra en fjärdedel. Digitaliseringen har samtidigt gjort konsumentens handel internationell. Under förra året handlade 6 av 10 konsumenter från utlandet.

-ANB

Relaterat innehåll

26.06.2025Fun Nordic ApS

Sponsrad

Hâws utökar sitt sortiment – ​​nya kategorier och produkter.

19.06.2025Designbase.se

Broste Copenhagen säljer sin andel av Kristina Dam Studio

18.06.2025Designbase.se

3daysi det vackraste solskenet

18.06.2025Designbase.se

3daysofdesign är igång

10.06.2025Designbase.se

Ny VD på F&H

09.06.2025Designbase.se

Ett år av transformation mot en starkare Rosendahl Design Group

05.06.2025Designbase.se

Temu stärker sina insatser mot förfalskade produkter

04.06.2025Designbase.se

Fyra megatrender kommer att öka komplexiteten för företag år 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023