Digitaliseringen accelererar

Webbutiker står för tillväxten i sällanköpshandeln.

Foto: Phil Desforges.

Accelererande digitalisering och ökande internationell konkurrens ritar om den svenska detaljhandeln. De senaste sex åren har var tionde butik i sällanköpshandeln, motsvarande 5 000 butiker, tvingats stänga. Det framgår i Svensk Handels rapport Det stora detaljhandelsskiftet 2018.

Svensk Handels prognos visar att upp till var tredje krona kan spenderas på nätet redan år 2025. 

”Digitaliseringen och den nya globala marknaden för konsumenter förändrar snabbt spelplanen för handeln och utmanar tidigare framgångsrika affärsmodeller”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Under förra året stod e-handeln för nästan hela tillväxten i sällanköpshandeln. Två år tidigare var motsvarande siffra en fjärdedel. Digitaliseringen har samtidigt gjort konsumentens handel internationell. Under förra året handlade 6 av 10 konsumenter från utlandet.

-ANB

Relaterat innehåll

17.09.2025Global Design Partner

Sponsrad

Global Design Partner skapar framgång för starka varumärken

10.09.2025Designbase.se

Salling skriver historia och öppnar sina dörrar i Köpenhamn

02.09.2025Designbase.se

Bolig Mad Design-mässan expanderar

01.09.2025Designbase.se

Ny analys: Danmark har förlorat tusentals butiker

22.08.2025Designbase.se

Teamtronic stärker sin europeiska position

21.08.2025Formland

Sponsrad

Bolig Mad Design mässan utökar med ny upplaga på MCH Messecenter Herning

15.08.2025Designbase.se

Ohlsson & Lohaven förvärvar Hippie de Luxe

11.08.2025Designbase.se

Internationell design på jakt efter flexibilitet

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023