Det handlar om värden – inte om pris

Konsumenter strävar efter att balansera tid, pengar och välbefinnande, enligt den senaste rapporten State of the Industry från International Housewares Association (IHA).

”För att lyckas på dagens snabbt föränderliga marknad är det viktigt att se bortom priset och utvärdera värderingarna och målen bakom konsumenternas utgifter”, säger Derek Miller, IHA:s VD, om en ny rapport som analyserar ämnen som konsumenternas preferenser för matlagning hemma. Foto: 123RF.com

Amerikanska konsumenter befinner sig i en känslig balansgång mellan konkurrerande prioriteringar för tid, pengar och välbefinnande, enligt MarketWatch – den tredje delen av International Housewares Association (IHA) State of the Industry Report 2025, som släpptes idag. Rapporten, som beskriver attityder, beteenden och livsstilspreferenser i hemmet som påverkar inköp av hem- och hushållsartiklar, publicerades på IHA:s oberoende nyhets- och informationsplattform, HomePageNews.com. Det finns tydliga konsekvenser för utvecklingen på de skandinaviska och europeiska marknaderna.

"För att lyckas på dagens snabbt föränderliga marknad är det viktigt att se bortom priset och utvärdera värderingarna och målen bakom konsumenternas utgifter", säger Derek Miller, IHA:s VD.

Den nya rapporten analyserar ämnen som konsumentpreferenser för hemlagning, viktiga faktorer som påverkar köpbeslut, effekterna av socialt och miljömässigt ansvar, hälsans/välbefinnandets roll i beslut och hur tidsbegränsningar påverkar köp.

Viktiga resultat inkluderar: (respondenterna i undersökningen kunde välja mer än ett svar)

  • Hel 58 % av konsumenterna planerar att laga mer mat hemma under det kommande året; Endast 1 % planerar att laga mindre mat. Den främsta anledningen är att det är billigare än att äta ute (61 %). En önskan att äta hälsosammare var den näst vanligaste anledningen med 59 %.
  • Tiden som krävs för att laga mat hemma – och den därmed sammanhängande städningen – är fortfarande en smärtpunkt. När de frågades om deras mest utmanande hushållssysslor, ledde städningen efter måltiderna vägen (51 %), och daglig matlagning kom på god andraplats (49 %) – dock med generationsskillnader: Daglig matlagning var en ännu större utmaning för millennials (57 %) och generation X (55 %); babyboomers tyckte att detta var ett mycket mindre problem (32 %).
  • Medan pris och kampanjer har fått ökad betydelse de senaste månaderna, är de tre viktigaste köpfaktorerna faktiskt förtroende (67 %), varumärke (57 %) och kvalitet (53 %). Prissättning/kampanjer kom näst på listan med 48 %.
  • När det gäller välbefinnande är fysisk aktivitet det område som konsumenterna är mest angelägna om att förbättra (51 %). Detta följs av kost (47 %), vikthantering (46 %), sömn/avkoppling (45 %) och stresshantering (43 %).
  • Konsumenterna strävar efter en livsstil med "mindre röra, mindre stress": När de tillfrågades om de funktioner, fördelar och designelement som mest påverkar deras köpbeslut för hem-/hushållsartiklar var användarvänlighet den absolut viktigaste faktorn (57 %). Detta följdes av fler funktioner (39 %) och garantier/support (38 %).

Struktur

MarketWatch-rapporten presenteras i fem avsnitt:

  • Måltider och matlagning: Balans mellan kostnad och medvetenhet
  • Beslutsdrivare: Den informerade (och påverkade) moderna konsumenten
  • Sanning och transparens: Förväntningar utökas i takt med att ansvaret fortsätter att påverka avsikten
  • Välbefinnandets arbete: Mötet mellan hinder och möjligheter
  • Uppgiftsproblem: Frustration driver funktioner och egenskaper

MarketWatch presenterar resultat från två separata undersökningar som IHA beställt av Springboard Futures i samarbete med Project Partners Network. Springboards grundare Tom Mirabile sammanställde data och tillhandahöll analyser. Undersökningar för båda MarketWatch-undersökningarna genomfördes från nationella urval av amerikanska konsumenter i åldrarna 18 till 78 år. Var och en har en felmarginal på plus eller minus tre procentenheter.

Relaterat innehåll

21.08.2025Designbase.se

Det handlar om värden – inte om pris

15.08.2025aida a/s

Sponsrad

Upplev färgstarka nyheter från LIFE IN COLOUR på Clarion Hotel i Stockholm

14.08.2025aida a/s

Sponsrad

Möt skandinaviska nyheter från RAW på Clarion Hotel i Stockholm

12.08.2025aida a/s

Sponsrad

Välkommen till Trine Kjærs universum

07.08.2025Witt Denmark A/S

Sponsrad

DECEMBERLYX MED SIGNATURE TEA ADVENTSKALENDER FRÅN TEMINISTERIET

04.08.2025F&H Group A/S

Sponsrad

Juldukning – med plats för både tradition och lek

29.07.2025aida a/s

Sponsrad

Julens säkra presenttips: RAW Teak kvarnset med CrushGrind

23.07.2025aida a/s

Sponsrad

Ut i det blå med Confetti

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023