Dansk design för dagens behov

Stelton och Rig-Tig har haft en positiv utveckling i Sverige det senaste året. Nu presenterar varumärkena flera nyheter för att möta behov som formats av pandemin.

Danska ikoner, Amphora termoskannor från Stelton och Arne Jacobsens fåtöljer Svanen för Fritz Hansen. Foto: Stelton.

Cia Christensson är Country Manager för Sverige. Foto: Stelton.

I mitten av januari visade Stelton och Rig-Tig sina vårnyheter i en utställning på Clarion Hotel Sign i Stockholm. Sverige tillhör Steltons kärnmarknad tillsammans med Danmark, Norge och Tyskland vilket innebär att länderna har en dedikerad organisation med landschefer. På plats i utställningen fanns både Cia Christensson som är Country Manager för Sverige och Mads Ring Damgaard som är International Sales Director.

Försäljningsutvecklingen i Sverige har varit positiv under pandemin, både hos kunder med fysiska butiker och hos online-, och omnikanalkunder, berättar Cia Christensson.

Uppladdningsbara LED-lampan Pier är en blinkning till Steltonklassikern Skeppslampa. Foto: Stelton.

”Våra fysiska kunder i Sverige har kämpat på och hållit öppet under pandemin och i slutet av förra året fick många ett lyft. Samtidigt har onlineförsäljningen också ökat. Vi ser en ny generation kunder som bara handlar online”, säger hon.

Precis innan utställningen öppnade infördes nya rekommendationer för att minska den ökande smittspridningen, men trots ett antal återbud har många kunder dykt upp för att se nyheterna i verkligheten. Hade det inte varit för pandemin skulle många också ha besökt Formex, som strax före jul meddelade att man tvingades ställa in mässan. Pandemin påverkar naturligtvis också Steltons verksamhet.

”Det är en utmaning att planera framåt just nu. Vi skulle ha dragit igång vår mässkalender för 14 dagar sedan men nu är i stort sett alla mässor inställda. Alla planerade events i vårt showroom i Köpenhamn är på stand-by. Vi hoppas kunna öppna för våra kunder igen i Köpenhamn i april-maj”, säger Mads Ring Damgaard.

Oljelampan Viva fungerar lika bra utomhus som inomhus. Foto: Stelton.

Två varumärken

Stelton har tillverkat inredningsprodukter med ett starkt skandinaviskt uttryck sedan början av 1960-talet. Det stora internationella genombrottet kom med Arne Jacobsens serie Cylinda-line som lanserades 1967, då avantgarde och nu en modern ikon. En annan milstolpe kom 1977 när Erik Magnussens termos EM77 presenterades. Varumärket Rig-Tig är inriktat på funktionella köksgeråd och självköp i större utsträckning än presentköp. I båda varumärkena är hållbarhetsaspekten viktig. Det finns reservdelar för att komplettera produkter så att de inte behöver kasseras och när de väl är uttjänta ska materialen kunna återvinnas.

EM77 i årets färger Mellow Yellow och borstad mässing. Foto: Stelton.

”Vi har sett att det är många som tagit sig tid att reparera sina produkter under pandemin, till exempel köpt ett lock som saknats till sin termos”, säger Cia Christensson.

Som för många andra leverantörer i branschen har inställda utlandsresor och ökande hemarbete inneburit ett uppsving i försäljningen. Bland årets nyheter finns också flera produkter som passar in i nya levnadsmönster som formats av pandemin. Pier är en elegant uppladdningsbar LED-lampa designad av Søren Refsgaard, en blinkning till formgivaren Erik Magnussens Steltonklassiker Skeppslampa, som går bra att ta med sig ut i trädgården när kvällarna mörknar. Den retrodoftande picknickserien Picnic designad av Unit10 för Rik-Tig består av en termos med muggar och en kakform med serveringslock, alltsammans perfekt för utflykter.

”Det här är produkter som verkligen ligger i tiden. Vi umgås mer ute nu än vi gjorde tidigare”, säger Cia Christensson.

EM77 i ny kulör

Andra nyheter som presenteras av Stelton är designerduon Böttcher & Kaysers vattenkanna Bloom i pulverlackerat stål, som formmässigt knyter an till EM77-kannan. Denna presenteras i vår i den ljusgula kulören Mellow Yellow och i ett elegant borstat mässing-utförande. Oljelampan Lucie hurricane, designad av Francis Cayouette kommer med ett glashölje i trä färger och kan användas både inomhus och utomhus. Cayouette står också bakom den art déco-inspirerade glasserien Pilastro som i vår kompletteras med en karaff. Från Rig-Tig presenteras bland annat de uttrycksfulla salt- och pepparkvarnana Cheffy av den schweiziske formgivaren Renaud Defrancesco, formmässigt inspirerade av kockmössor. Ny är också kaveln och den ungssäkra bakmattan Bake-It och oljelampan Viva av den italienska designern Viviana Degrandi.

www.stelton.com

www.rig-tig.com

Relaterat innehåll

29.05.2024Designbase.se

UMAGE vinner årets Red Dot design award

28.05.2024Designbase.se

Arne Jacobsen på ett svenskt boutiquehotell

30.04.2024Designbase.se

Messe Frankfurt erbjuder gratis evenemang online för alla

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

19.04.2024Önska

Sponsrad

Önskabutikerna reste till Horred för årets första Önskaskola

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023