Broste Copenhagen säljer sin andel av Kristina Dam Studio
Efter ett starkt samarbete på mer än fem år skiljs nu Broste Copenhagen och Kristina Dam Studio åt som partners. Beslutet är ett resultat av två olika strategiska inriktningar.
Broste Copenhagen säljer sin andel av Kristina Dam. Foto: Broste Copenhagen
Efter 5,5 goda år i partnerskap med Kristina Dam Studio säljer Broste Copenhagen A/S sin andel i företaget. De två företagen kommer strategiskt att fokusera i olika riktningar, varför synergierna blir mindre.
"Broste Copenhagen kommer att fokusera på att öka tillväxt och intäkter på konsumentmarknaden, och Kristina Dam Studio kommer att öka sitt fokus på kontraktsmarknaden som en del av en strategisk investering. Därför är det naturligt att gå skilda vägar", säger Kim Larsen.
Kristina Dam fortsätter som direktör och varumärkeschef på Kristina Dam Studio, och det starka skulpturala design-DNA:t kommer att fortsätta vara i centrum för varumärkets kollektioner – nu med ett stärkt fokus på att utveckla möbler och föremål som uppfyller både kontraktsmarknadens estetiska och funktionella krav.
"Det har varit ett värdefullt samarbete med Broste Copenhagen, vilket vi är mycket tacksamma för. Vi ser nu fram emot att vidareutveckla Kristina Dam Studio med en tydlig inriktning mot internationella marknader inom kontraktsmarknaden såväl som detaljhandelsmarknaden, samtidigt som vi bibehåller vår skulpturala och minimalistiska designstrategi", säger Kristina Dam.
Med den nya strukturen är ambitionen att stärka Kristina Dam Studio som ett ledande varumärke inom modern möbeldesign – med särskilt fokus på inredningslösningar för hotell, kontorsmiljöer, restauranger och andra professionella projekt.
3daysofdesign markerar därmed ett nytt kapitel för Kristina Dam Studio. Här öppnas dörrarna till Det Konstnärliga Hemmet – ett universum som stödjer den strategiska inriktningen med en kollektion där möbeldesign kombineras med objekt och skulpturer som speglar ett tydligt konstnärligt förhållningssätt. En berättelse där form och funktion går hand i hand med estetisk karaktär och materialdjup.
"Vi ser stor potential i att föra in vårt skulpturala idiom i nya sammanhang och projekt där kvalitet och karaktär är nyckelord. Med vår befintliga kollektion och en stark produktutvecklingspipeline är vi redo att möta behoven hos en bredare publik – utan att kompromissa med vad som definierar oss", säger Kristina Dam, Brand & Design Director.
Detta strategiska skifte är en del av en långsiktig plan, där både kontraktsmarknaden och utvalda internationella territorier spelar en central roll i varumärkets fortsatta tillväxt. Samtidigt utökas teamet med nyckelkompetenser inom försäljning och kommunikation för att säkerställa ökad varumärkeskännedom och närvaro i nära samarbete med återförsäljare, stylister och professionella partners.