BID stöttar utveckling av e-handel

Branschföreningen BID samlar sedan tidigare stora leverantörer och återförsäljare men välkomnar från och med nu även mindre aktörer. Ett särskilt fokus i år är att stödja medlemmar som vill starta eller utveckla sin e-handel.

Foto: Arkivfoto..

Branschföreningen för interiör och design, BID Sverige, samlar sedan tidigare stora aktörer i branschen – leverantörer som Fiskars, Orrefors KostaBoda och F&H Sverige och återförsäljare som Cervera, Önska och Royal Design. Nu har föreningen beslutat välkomna även mindre aktörer som medlemmar, till exempel enskilda butiker.


”BID ska bli en förening för alla som arbetar med produkter för inredning, kök, möbel och interiör. Det är bra för branschen att kunna enas kring vissa saker. Det är en ganska liten bransch”, konstaterar Jan Johansson som är ordförande och har en bakgrund som bland annat VD för Boda Nova Höganäs Keramik och Iittala.

Foto: BID.

De närmaste åren kommer föreningen att fokusera på utveckling inom två områden som kan vara utmanande inte minst för mindre aktörer med små resurser: hållbarhet och e-handel.


”Vi har tillväxt i vår bransch, men nästan all tillväxt kommer från den digital handeln. Den fysiska handeln växte med en procent och den digitala med 28 procent under andra kvartalet 2021. Ett sätt att investera i framtiden om man har en fysisk butik är att starta digital handel och det försöker vi hjälpa till med. Via BID kan man få tillgång till den kompetens som behövs”, säger Jan Johansson.


För att kunna stötta medlemmar med olika behov kopplat till såväl e-handel som fysisk handel har BID skrivit avtal med bolag som producerar hemsidor, hjälper till med e-handelsplattformar, logistikpartners, jurister med flera.


De två fokusområdena står i centrum på den nyinstiftade inspirations- och kunskapsdagen BID Expo som äger rum den 19 januari, parallellt med Formex, på RicaTalk Hotel i anslutning till Stockholmsmässan. På programmet står föreläsningar, seminarier och andra aktiviteter för att inspirera besökare till att utveckla sin verksamhet. Representanter för medlemsföretagen kommer att vara närvarande men besökare behöver inte vara medlemmar i BID för att delta.


Ett annat nytt projekt är statistik specifik för branschen som sammanställs i ett samarbete med HUI Research.


”HUI samlar in faktiska försäljningssiffror från all försäljning av köks- och inredningsartiklar och sammanställer dem kvartalsvis i statistik som man som medlem i BID får ta del av. Det finns också möjlighet att köpa en mer fullständig rapport”, berättar Jan Johansson.


www.bidsverige.se

BID Expo

Tid: 19 januari
Plats: RicaTalk Hotel, Älvsjö
Program: Föreläsningar, seminarier och andra aktiviteter för tillväxt, utveckling, kunskap och inspiration.
Anmälan: På bidsverige.se

Relaterat innehåll

24.06.2024Designbase.se

Kreativa processer i centrum för Helsinki Design Week 2024

24.06.2024Designbase.se

Spännande nytt koncept på imm Köln

07.06.2024Droppery

Sponsrad

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

31.05.2024Treyd AB

Sponsrad

6 sätt du kan dra nytta av att använda Treyd för att finansiera leverantörsfakturor

22.05.2024Designbase.se

Kunskapsdelning på Nordstil Forum

07.05.2024Treyd AB

Sponsrad

What's trending in fintech?

30.04.2024Designbase.se

Messe Frankfurt erbjuder gratis evenemang online för alla

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023