I över två decennier har Alexander Lervik kontinuerligt fortsatt att överraska med sin kombination av innovation och konceptuell formgivning. Inför våren 2018 presenterar den hyllade designern nu sin senaste lansering, en belysningsserie som har tagits fram i samarbete med Design House Stockholm.
Serien består till en början av två olika lampor, båda klotformade, där den ena är upphängd i en bygel av pulverlackerat stål. Det som lamporna har gemensamt och som utmärker dem, är att kloten är gjorda helt i glas och alltså transparenta runt om, vilket ger en unik och bred ljusbild, som passar för i princip alla typer av miljöer. Istället för att, som oftast är fallet, ha en topp i ett avvikande material, som metall eller plast, består hela klotet av munblåst opalglas, inklusive det subtila locket, som liksom sticker ut genom att inte synas.
Det händer spännande saker på vägen
Alexander berättar att han tidigare har haft flera projekt på gång tillsammans med Design House Stockholm, men att detta är första gången som det resulterar i en färdig produkt för deras sortiment. Grundidén var lampan med bygeln, där han ville skapa en klotlampa som hängdes upp på ett nytt sätt, som inte hade funnits tidigare. ”Jag fick en bild i huvudet av en glob och en linje och när den kom ned på papper kändes det helt rätt. I den färdiga produkten ser man nästan mina penndrag i bygelns form”, förklarar Alexander.
Under dialogen med Design House Stockholm berättade företagets VD, Anders Färdig, att han i sin släkt hade en fabrik som tillverkade glasglober. Detta satte fart på kreativiteten hos Alexander, som nu såg möjligheten att ta fram en helt ny produkt, en lampa i klotform där ljuset kan flöda åt alla håll, även uppåt. Hela armaturen är därför tillverkad i genomskinligt material och locket är utformat på ett sätt som gör att det inte bildas några skuggor vid skarvarna eller kring upphängningsanordningen.
”Det är ofta så med mina projekt, att jag presenterar en första idé och sedan händer det spännande saker på vägen, ofta till det bättre”, säger Alexander och berättar att i samarbetet med Design House Stockholm kompletterar de båda parterna varandras kunskaper på ett väldigt bra sätt, vilket gör det extra roligt att jobba ihop och utveckla saker tillsammans.
Identitet och innovation
”Jag letar ofta efter en stark grafisk identitet i min design och i det här fallet är den verkligen vacker i sin enkelhet”, fortsätter Alexander och lägger till att en annan aspekt av hans formgivning är innovation och nya lösningar, som här representeras av den nyskapande upphängningstekniken. För honom sitter produktens verkliga tjusning i det minimalistiska glaslocket, som i sin tur ger upphov till en helt ny typ av ljusflöde.
I och med den avskalade designen och att lamporna dessutom görs i ett urval av olika storlekar och färger (färg på bygeln) hoppas Alexander att de ska få ett brett spektrum av användningsområden, i privata miljöer men kanske framför allt på kontraktsidan, som i restauranger, hotell och butiker. Själv kommer han bland annat att använda dem vid en retrospektiv utställning på Kulturhuset i Stockholm, längre fram i vår, vilken uppmärksammar 20-årsjubileumet av Alexanders examen från Beckmans Designhögskola, som han alltså tog 1998.