Bamix kraftsamlar i Skandinavien
Från första januari tar F&H över försäljningen av de ikoniska stavmixrarna från Bamix i hela Skandinavien. Det innebär ett nytt och större fokus på varumärket och inte minst större synlighet både i förhållande till återförsäljare och konsument.
Från första januari tar F&H över distributionen av Bamix på hela den skandinaviska marknaden. Det innebär att Norge och Sverige, där man redan har försäljningen, får sällskap av Danmark. För alla tre marknaderna kommer det att innebära ett ännu större fokus på varumärket och en vitalisering i förhållande till både återförsäljare och slutanvändare.
Det berättar Christian Hedeby, inköpsansvarig för bland annat F&Hs SDA-kategori, och Jesper Madsen, som de senaste åren har handlat i SDA-kategorin och som från och med den första januari blir ny brand manager för Bamix.
”Vi har handlat med Bamix i Norge och Sverige under ett antal år, men det har varit ett starkt önskemål från vår sida – och lyckligtvis också från Bamix – att ha alla de skandinaviska marknaderna tillsammans för att kunna arbeta med marknaden som en enhet”, säger Christian och Jesper.
Båda är begeistrade över Bamix som är, som de säger, ett fantastiskt varumärke med en ikonisk produkt.
”Bamix skapade kategorin stavmixer när företaget beviljades patent i Schweiz för den allra första i sitt slag 1950. 1954 lanserades den första Bamix-mixern på marknaden och den ursprungliga versionen ligger fortfarande till grund för både design och motor”, berättar de.
Bamix stickmixer har en stark växelströmsmotor, som gör att den kan mala, hacka, mosa, skumma, pulvrisera och blanda allt så till den grad så att det faktiskt är livstidsgaranti på motorn.
"Och det är något speciellt med att handla med originalet till hela kategorin", säger Christian med ett leende.
Det slås fast att Bamix inte är en stavmixer vilken som helst. Det är en liten köksmaskin som du enkelt kan flytta dit du behöver den, som är lätt att rengöra och enkel att använda.
Livstidsgaranti och hållbarhet
De två tar gärna på sig hållbarhetskepsen eftersom Bamix inte på något sätt är en slit och släng-produkt.
”I själva verket kan du börja fundera på vem som ska få ärva den när du köper den”, säger Jesper och berättar att att de har flera förfrågningar om reservdelar till stavmixers som köpts för 20–25 år sedan.
”Och så har Bamix en fantastiskt låg reklamationsprocent”.
Bamix hör helt klart hemma i premiumkategorin när det gäller köksredskap. Det ligger i tiden nu när det finns en tydlig tendens för konsumenter att köpa kvalitet som håller. Samtidigt passar den lilla stavmixern också in i trenden som går mot mindre kök där det inte finns plats för de stora maskinerna.
Reservdelar och tillbehör kan naturligtvis fås till Bamix stavmixer. Det finns olika förpackningslösningar, en ny skyltning som gör det enkelt för butiker att presentera stavmixern framöver och inte minst tillbehör som kan säkra merförsäljning.
Revitalisering av strategin
Bamix ska på inget sätt vara en reaprisvara. Därför är det viktigt att stavmixrarna säljs i den etablerade fackhandeln som kan ge kunderna den service som hör till och där man kan berätta den fina historien om Bamix.
”Bamix har en bra grund att stå på på den danska marknaden. Men nu ändras strategin så att vi kommer ut och är närvarande på alla ställen där det kan göra nytta i såväl fack- som specialhandel. Det råder ingen tvekan om att det kommer att bli ett större fokus på Bamix på den danska marknaden. Bland annat därför har Jesper blivit brand manager. Kedjorna har redan visat stort intresse och i framtiden kommer vi att se till att vidareutbilda personalen i butikerna, kommunicera historien och lägga krut på kampanjer”, förklarar Christian, som anser att man måste vara försiktig med att blanda ihop Bamix med andra stavmixrar.
”Den är en kategori för sig”, säger han.
Det kommer att läggas vikt vid information och utbildning och på den danska marknaden kommer detta att ske redan i januari. Dessutom, berättar Jesper, är planen att delta i evenemang som matfestivaler och liknande, där det är meningsfullt och när tiden är rätt för det igen.
Generellt ser Jesper och Christian mycket fram emot att samla den skandinaviska Bamix-marknaden, inte minst för att det i framtiden kommer att bli mindre störningar med bara en distributör.
”Vi kan samordna initiativ i mycket större utsträckning och vi kan säkra försäljning genom rätt försäljningskanaler. Vi kan se att det, när F&H har rättigheterna för hela Skandinavien och det därför finns andra möjligheter att samordna aktiviteter och skapa kampanjer, också finns möjligheter att växa på alla tre marknaderna”.
Norge är Bamix största marknad. Där man har varit närvarande längst och har en marknad som fungerar bra.
”Här har vi en bra historik att bygga på och det kommer definitivt att ske med ännu större synlighet.”
Fokus på marknaden i Sverige
I Sverige kommer F&H att abeta för att komma ännu bättre in på marknaden. Det organisatoriska upplägget kommer att få ett ännu större fokus, och där man i Danmark och Norge försöker närma sig fackhandeln och HORECA-segmentet kommer man i Sverige att koncentrera all energi på fackhandeln.
I alla tre länder förväntas stark tillväxt för Bamix de närmaste åren.
”Vi ska bygga ett varumärke och göra Bamix synligt på alla tre marknaderna, och det ska leda till tillväxt. Redan nu är återkoppling från kunderna på marknaden att de är redo ”.
Bamix har naturligtvis också hoppat på det digitala tåget. På Facebook kan man bland annat ta del av recept och få inspiration till hur man kan förbättra sin köksupplevelse med Bamix stavmixer. ”Recepten kan skrivas ut eller mejlas och det läggs ut små 30-sekunders filmer som ger mycket bra inspiration”, säger Jesper.
Han ser det som en del av varumärkesbyggandet, eftersom konsumenterna som köper Bamix ofta får en personlig relation med den som sin favoritköksmaskin – ett slags allt-i-ett kök.