Anpassad glaskonst av Søren Le Schmidt
Gränserna för kreativitet och konstnärligt uttryck är mer flytande än någonsin och finner ständigt nya uttryck och materialitet. Inte minst år 2025, när Holmegaard firar sitt 200-årsjubileum i ett exceptionellt designsamarbete med Danmarks ledande modeskapare Søren Le Schmidt.
Søren Le Schmidt med vasen i Holmegaards Silhouette jubileumsserie. Foto: Holmegaard
Trogen sitt grafiskt-skulpturala DNA och med Holmegaards sekellånga kunnande som vägledning utforskar och utmanar Søren Le Schmidt glasets potential, och har med Silhouette skapat tre glamorösa statement-stycken som översätter modedesignerns arkitektoniska idiom till spektakulär glaskonst.
Serien presenterades häromdagen när Holmegaard Design firade sitt 200-årsjubileum i Holmegaard Glasbruks ikoniska miljö.
Silhouette-seriens skål, vas och mittstycke är alla munblåsta i ultravoluminösa, organiska kurvor med den dramatiska svarta sfären som fokuspunkt, och precis som i couture-traditionen är varje smycke unikt och numrerat i 200 exemplar.
De tre munblåsta delarna av serien. Foto: Holmegaard
Det munblåsta, det pressade, det skulpturala, det funktionella. Att skapa glas är ett av de mest effektiva och estetiska sätten att beröra allas vardag – och Holmegaards glasvärld är idag ett levande stycke danskt kulturarv som fortsätter att fascinera från den enkla funktionella designen till den unika, handgjorda glaskonsten.
Samma gemensamma nämnare finns i de textilier som klär oss för livet, och därför verkar det nästan ödesbestämt att två av Danmarks mest betydande designpionjärer, glasmakaren Holmegaard och modedesignern Søren Le Schmidt, nu möts i ett jubileumssamarbete som leder Holmegaards historiska DNA i en helt ny riktning.
Silhouette-serien är således en uppvisning av 200 år av glasjämvikt, men samtidigt en trendsättande berättelse om mode och glasförsvinnande som översätter Soeren Le Schmidts designprinciper från taktila textilier till glödande glas i en process som har varit både utmanande och inspirerande.
"Inom mode använder jag skarpa snitt, asymmetri och skulpturala silhuetter för att forma kroppen. Med Silhouette-serien har jag överfört samma principer till glas.". Foto: Holmegaard
”Inom mode använder jag skarpa snitt, asymmetri och skulpturala silhuetter för att forma kroppen. Med Silhouette-serien har jag överfört samma principer till glas; ett levande material som formas genom värme och gravitation. Silhouette är således en sammansmältning av skräddarens detaljerade formspråk och de uråldriga teknikerna inom glashantverk – en plats där konst, design och hantverksskicklighet smälter samman till något nytt och tidlöst.” säger Søren Le Schmidt.
Visuell anatomi och tredimensionell drapering
Med sin bakgrund inom klassisk skrädderi och att skapa ikoniska ögonblick på catwalken och röda mattan är Soeren Le Schmidt van vid att arbeta med hela kroppen. En 365-graders optik som har gett honom en intuitiv förståelse för glasets fyllighet och natur och som tillsammans med Holmegaards glasexperter gjort det möjligt att konstruera de tre delarna av Silhouette-serien i en avancerad dialog mellan struktur och rörelse.
Både skålen, vasen och mittstycket föds ur kontrasten mellan strama, geometriska linjer och mjuka, nästan böljande kurvor som, likt en tredimensionell drapering, skräddarsyr glaset och får det att fånga och reflektera ljuset i de monumentala silhuetter.
Glaskännare kommer att upptäcka referenser till ikoniska designer som Selandia och Benvasen, men Silhouette är otvetydigt sin egen och en inkarnation av Søren Le Schmidts estetiska universum.. Foto: Holmegaard
Glaskännare kommer att upptäcka referenser till ikoniska designer från Holmegaards arkiv, såsom Selandia och Benvasen, men med sin visuella anatomi och storslagenhet är Silhouette otvetydigt sin egen och en inkarnation av Søren Le Schmidts estetiska universum. Inte minst på grund av den svarta munblåsta sfären, som inte bara är en iögonfallande prydnad, utan ett kontrasterande uttalande som med sin perfekta rundhet omgiven av organiska linjer manipulerar ögat och hyllar idén om det perfekt ofullkomliga, vilket är centralt för modedesignerns designfilosofi.
Slutligen är det svårt att inte föra skräddarreferenserna vidare till kollektionens mittpunkt, som i sin konstruktion väcker minnen av en överdådig hatt och förvandlar den stora mittpunkten till ett unikt, skulpturalt konststycke. Mittpunkten är skapad så att det klara glaset svävar fritt runt den grafiska sfären och visar upp glaskonstens obegränsade potential under två århundraden.
Foto: Holmegaard
Foto: Holmegaard