5 snabba

5 snabba till Hannes Rölander medgrundare och delägare och Gabriel Lindell försäljningschef på Boråsbaserade Torplyktan om visioner, veganska handtvålar och återvunnet glas.

Hannes Rölander, medgrundare och delägare till Torplyktan..

Berätta om Torplyktan?
”Torplyktan är ett familjeföretag med rötter mitt i de västgötska skogarna. Med våra doftljus, doftoljor och tvålar vill vi lyfta fram det vackra och genuina med den svenska naturen och vi har alltid vår gemensamma miljö i fokus. Vi har kontor och flagship store på Alströmergatan i Stockholm och under 2021 har vi flyttat tillverkning och lager till Borås där familjen har sina rötter. Vårt mål är att ge den medvetna kunden en högkvalitativ produkt med tilltalande design och funktion. Samtliga produkter är varsamt handgjorda och vi behärskar hela processen och säkerställer kvalitet i varje steg med noga utvalda leverantörer, för att leva upp till högt ställda krav på miljö och hållbarhet vi och våra medvetna kunder har. Förhoppningen är att produkterna ska ge ett ökat välbefinnande, oavsett om man är i behov av avkoppling eller ny energi.”

Under hösten lanserade ni bland annat veganska handtvålar. Berätta om dem.
”Vi har under en längre tid haft en efterfrågan från våra återförsäljare och kunder på en handtvål i de dofter som finns i våra doftljus och doftpinnar. Pandemin gjorde att vi fick senarelägga projektet något, men gav oss också tiden att finjustera och testa oss fram till en slutprodukt som vi idag är väldigt nöjda och stolta över. Tvålen är framtagen tillsammans med tvåltillverkaren Grazette of Sweden AB som har sin tillverkning i Västra Frölunda. Precis som doftljusen innehåller tvålen till en stor del naturliga råvaror och kommer i 100 procent återvinningsbara förpackningar. Alla tvålar har specifika egenskaper. Barrskog innehåller trollhassel vilket har en föryngrande kraft och egenskaper som effektivt förbättrar samt ökar hudens tillstånd. Gryningsljus innehåller havtorn med egenskaper som stärker huden och hjälper den att hålla sig återfuktad.

Hur har intresset varit?
”Responsen från återförsäljare har varit jättefin, vi mottog förbeställningar av tvålen redan under våren 2021, trots att vi varken hade tester eller bilder på den färdiga produkten. Vi ser det som ett väldigt fint kvitto på att våra tidigare produkter och dofter är uppskattade och att det finns ett stort förtroende för det som planeras framåt i Torplyktans sortiment”.

Hur tar ni fram era dofter?
”De arbetar vi fram i en process som ofta tar sin början i något alldagligt. Det kan vara en vindpust på en strand en varm sommardag, en promenad i skogen eller en självplockad blombukett. Allt börjar med en förnimmelse och en känsla av välbehag som vi sedan försöker återskapa i våra produkter. En doft kan på ett ögonblick förflytta dig flera år och flera mil bort. Till en specifik plats och ett specifikt minne. Det är det som är så fantastiskt med dofter. Du kan väcka så många positiva känslor och minnen bara genom att återskapa doften som är förbundet med detta ögonblick.”

Hur arbetar ni med hållbarhet?
”Att arbeta hållbart är en pågående process där ny kunskap och nya möjligheter skapas hela tiden. Det gäller att göra det till en del av sin livsstil och vara ödmjuk inför att vi inte vet allt ännu. Att hålla sig à jour med nya sätt att arbeta på. Vi försöker ständigt utveckla, förnya och förbättra. Vi använder ett vax som är hundra procent vegetabilisk, förnyelsebar, koldioxidneutral och giftfri. Våra glasformar är gjorda av återvunnet glas och kommer från en av Nordens få miljöcertifierade leverantörer i grossistbranschen som också är medlem i REPA och Svensk Glasåtervinning. Produkterna är designade så att de enkelt ska kunna återanvändas till annat. Exempelvis genom att vi inte använder några klisteretiketter, utan i stället en så kallad hylsa i returpack som enkelt kan träs av och på. Allt för att produkterna ska vara enklare ska kunna återanvända. Vi har förhoppningar och planer i framtiden på att lansera ett pantsystem där kunden ska kunna återlämna behållaren till sin förbrukade produkt och då få en bra rabatt på sin nya. Det här innebär vissa logistiska svårigheter som vi ännu inte kommit på en bra lösning på, men det gör vi inom kort, jag lovar!”
torplyktan.com

Relaterat innehåll

04.10.2024Designbase.se

Innovativ och spännande design på årets Paris Design Week

03.10.2024Designbase.se

Ny chef för spoga+gafa

30.09.2024Designbase.se

Nordjyskt företag går in på den norska marknaden

27.09.2024Designbase.se

Maison&Objet bygger på en stark grund

26.09.2024Designbase.se

Årets färg på Nordsjö förkunnar optimism

24.09.2024Designbase.se

Upcycling har aldrig sett så bra ut som det gör idag

20.09.2024Designbase.se

Formex blev en succé

19.09.2024Designbase.se

Detaljhandeln inspirerad av rymden

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023