”Collaborate” är temat för nästa Designers’ Saturday

Vartannat år samlar Designers’ Saturday fler än 6 000 yrkesverksamma och 160 utställare, som får möjlighet att dela inspiration och kunskap samt knyta nya kontakter. När biennalen hålls för 20:e gången, 8–10 september i Oslo, har man valt att sätta fokus på hur viktigt det är med samarbete i den tid vi lever i nu.

Designers’ Saturday hålls i september i Oslo. Foto Designers' Saturday.

”Samarbete mellan olika områden ger produkter och tjänster av högre kvalitet som håller längre och som svarar bättre på konsumenternas behov. Det är något vi behöver och som vi vill undersöka mer i detalj med vårt tema ’Collaborate’. Mot bakgrund av den tid och värld vi lever i, som är full av oro och konflikter, tycker vi det är extra viktigt att visa värdet av gemenskap”, säger Heidi Niss, ordförande för Designers’ Saturday.

Genom att sammanföra den norska design- och inredningsbranschen är Designers’ Saturday en viktig kontakthub för nya samarbeten. ”Collaborate” är också basen för akademiska föreläsningar, paneldiskussioner, prisutdelningar, studentutställningar och andra aktiviteter.

”Det är ett hälsosamt tecken för ett varumärke att söka ny inspiration i form av samarbeten med formgivare som ofta ser saker från en annan vinkel. Genom att dela kunskap och erfarenheter kan de tillsammans ta viktiga steg på vägen mot en mer hållbar produktion”, säger Jorunn Tharaldsen, trendforskare och styrelseledamot för Designers’ Saturday. 

Designers’ Saturday är en ideell verksamhet där styrelsen består av representanter från branschen. Enligt produktdesignern och styrelseledamoten Vilde Hagelund berör årets tema själva essensen av en designprocess.

”Det är nästan omöjligt att vara herre över allt. Det är just därför som årets tema lyfter fram något som är absolut grundläggande för att ett projekt ens ska ha rätt att finnas till. Den expertis som en hantverkare har om materialen, eller som en producent har om produktionsmetoder, är guld värd för att säkerställa kvalitet. Därför är både producenter och formgivare beroende av samarbeten för att kunna skapa produkter som är värda att investera i”, säger Hagelund. 

-PF

Relaterat innehåll

29.10.2025Witt Denmark A/S

Sponsrad

Witt Denmark A/S tar EasyMotionSkin till Norden – en ny era för EMS-träning

29.10.2025Designbase.se

Nordiska företag förvandlar data till affärer

28.10.2025Witt Denmark A/S

Sponsrad

Witt Denmark A/S och Haier Europe ingår strategiskt partnerskap för att påskynda tillväxt och innovation i Norden

21.10.2025Designbase.se

JYSK tredubblar bonusar för butiksanställda efter rekordår

07.10.2025Designbase.se

Hur AI kan skapa värde och stärka konkurrenskraften för små och medelstora företag

30.09.2025Witt Denmark A/S

Sponsrad

Witt Denmark A/S blir distributör av Roborocks kabelfria robotgräsklippare på den nordiska marknaden

23.09.2025Designbase.se

AI-användningen har nästan fyrdubblats

19.09.2025Fun Nordic ApS

Sponsrad

Årets leverantör 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023