Årets färg hos KitchenAid heter Hibiscus

KitchenAid har för femte gången valt en Årets färg. Den här gången heter färgen Hibiscus, med inspiration från hibiskusblomman, som med sin vackert rosa färgnyans ska ge nytt liv åt nordiska kök. Vi har frågat KitchenAids nordenchef Sara Paltschik om varför och hur KitchenAid arbetar med färgteman.

Foto: KitchenAid.

Att valet föll på hibiskusblommans färg är verkligen ingen slump. Den rosa färgen är en riktig hit bland flora, fauna och människor, enligt KitchenAids nordenchef Sara Paltschik.


Varför valde ni hibiskus?
”När en hibiskusblomma blommar så attraherar den ett rikt djurliv – både kolibrier, fjärilar och insekter dras till blommans rikliga mängder nektar och vackra färg. Intresset för blommans utseende och dess egenskaper förenar naturen på bästa sätt. Det är precis det vi vill göra med KitchenAids maskiner. Vi vill samla mat- och bakentusiaster kring deras stora intresse: nämligen att laga mat med produkter som tillför skönhet och funktionalitet på samma gång.”


Varför väljer ni en Årets färg?
Årets färg är KitchenAids eget sätt att bidra till det globala designårets viktigaste tendenser. Färgen speglar trender i samhället som KitchenAid vill manifestera i en färg som ger nytt liv åt återförsäljarnas hyllor och konsumenternas diskbänkar.


Kan du förklara konceptet Årets färg?
Konceptet Årets färg från KitchenAid har de senaste fem åren gett ny inspiration åt alla som gillar att använda köksmaskiner för att göra sin matlagning hemma både enklare och roligare. Varje år väljer vi en färg efter att noga ha tittat på globala tendenser. Årets färg är därför en produkt av den populär- och matkultur som gör sig gällande just det året.


Vad är så speciellt med rosa?
”Sedan 2017 har vi följt utvecklingen hos den rosa färgnyansen. Till en början övervägde vi den delikata rosa färg som vi såg under 90- och 00-talet, men så drogs vi allt mer till en lite mörkare rosaröd färg och landade i Hibiscus. Dess modighet och positiva energi skapar något otroligt spännande.”
De två produkter (som lanseras i årets färg) ska var och en hjälpa till att göra matlagningen både roligare och enklare. Matberedaren ur serien Artisan kan användas på en mängd olika sätt för både bakning och matlagning, särskilt tillsammans med alla olika tillbehör, medan blendern K400 har kapacitet att hantera mycket utmanande uppgifter och ger mjuka, välsmakande texturer. Både matberedaren och blendern K400 finns nu tillgängliga i färgen Hibiscus på www.kitchenaid.se.


Har ni valt färgen utifrån dagens trendbild?
Ja, det är det som är hela konceptet för Årets färg och vi hoppas att folk känner igen den vilda hibiskusfärgen från andra delar av samhället.
Även om Sara Paltschik inte vill gå in på specifika försäljningssiffror så avslutar hon med att slå fast att ”Årets färg” historiskt sett alltid tas emot väl av både återförsäljare och konsumenter.

Relaterat innehåll

24.06.2024Designbase.se

Kreativa processer i centrum för Helsinki Design Week 2024

24.06.2024Designbase.se

Spännande nytt koncept på imm Köln

27.05.2024BRIX DESIGN A/S

Sponsrad

Sommarmys På Terrassen

23.05.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Designklassiker från Rosti fyller 70 år

13.05.2024BRIX DESIGN A/S

Sponsrad

Innovativa Isbrickformar

18.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Klassisk köksestetik från Södahl

17.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Blomsterbergs får kreativiteten att blomstra

16.04.2024Designbase.se

Hamonoya är en ny distributör för Patisse

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023