Vad konsumenterna vill ha

Nästa vecka är det dags för The Inspired Home i Chicago, där gia-priset delas ut till världens bästa butiker inom design och inredning. Cervera, som fick Designbase priset ingår. Mässan har gett ut tidningen Inspired med bland annat denna spännande artikel om vad konsumenterna vill ha, och det är informativ läsning.

Foto: Istockphoto.

Det är lätt att fokusera på produktkategorier. Men återförsäljare och hemproduktdesigners bör flytta fokus till konsumentmål och ambitioner, säger Tom Mirabile, vd för Springboard Futures och IHA:s konsumenttrendanalytiker.
"Trender kommer och går, livsstilar förändras, teknik utvecklas, men ambitioner håller", säger Mirabile. – Ambitionerna är hållbara. De är kärnan i vad vi vill ha för oss själva och de människor vi bryr oss om."
Tom Mirabile, som också föreläser på The Inspired Home, fokuserar på sex områden som återförsäljare och designers kan införliva i sin verksamhet och i sina produkter.

The Inspired Home i Chicago udgiver magasinet Inspired op til messen..

Lycka
Även om pandemin avtar, sätter konsumenter över generationer fortfarande lycka högt på sin lista över ambitioner. Det beror på att våra stressnivåer har byggts upp under de senaste åren, och nu lägger vi till våra alltmer upptagna liv, enligt Mirabile.
Det internationella marknadsundersökningsföretaget Mintel rekommenderar att varumärken prioriterar positivitet i sin kommunikation samtidigt som de betonar roliga upplevelser eller känslor av njutning. Mirabile råder till verkligen att dra nytta av lyckokvoten.
Intressant fakta: "The Happiness Report" från Oracle och författaren Gretchen Rubin fann att 91% av människor globalt föredrar varumärken som är roliga, men 95% av företagsledarna fruktar att använda humor i konsumentinteraktioner.
Husgerådsvarumärken behöver inte nödvändigtvis anställa en stand-up komiker för sin marknadsföring, men att dela hur de gör människors liv enklare - antingen genom att minska förberedelsetiden vid matlagning eller hjälpa till med städning - spelar också en stor roll för människors lycka.

Hälsa
Vi pratar alla om hälsa idag. Så det är inte konstigt att välbefinnande för närvarande är en bransch på 450 miljarder dollar. Men visste du att det belopp förväntas öka till 1 biljon dollar år 2025, enligt det globala managementkonsultföretaget McKinsey & Company? De definierar ytterligare sex dimensioner för välbefinnande: hälsa, fitness, näring, utseende, sömn och mindfulness. 
Det finns vissa generationsskillnader när det gäller vilken aspekt av hälsa som anses vara viktigast, men det är viktigt att notera att mindfulness nu har flyttat till mainstream.
Mirabile säger att det erbjuder möjligheter för inredningsindustrin: "Hur kan vi som bransch knyta våra erbjudanden till den massiva och hållbara konsumenternas önskan om välbefinnande?"

Foto: Istockphoto.

Medvetenhet
Konsumenternas förväntningar på varumärken utvecklas och de vill se framsteg med etiska initiativ, inklusive hållbarhet, rättvis handel och arbetsrätt.
Enligt Ernst & Young har många konsumenter prioriterat hållbarhet de senaste åren, men den ekonomiska osäkerheten gör att vissa fokuserar mer på prisvärdhet. Enligt deras anpassning till Maslovs behovshierarki säger E&Y att de flesta nu sätter överkomliga priser först (31%), följt av hälsa (24%), planet (18%), gemenskap (15%) och erfarenhet (11%).
Det är förmodligen därför återförsäljningen vinner så mycket mark. Detta talar för både vårt behov av överkomliga priser och miljöansvar. Återigen finns det vissa generationsskillnader i attityder till återförsäljning. (Yngre människor tenderar att tycka att det är coolt att ge eller ta emot renoverade saker som gåvor; äldre generationer, inte så mycket). Men detaljhandelsjättarna Williams-Sonoma, Walmart och Nordstrom planerar alla en utvidgning av sitt återförsäljningsprogram. Det innebär att frågan om återförsäljning och renovering bör vara ett strategiskt övervägande i hela vår bransch.
Vilka områden av socialt ansvar bör företag prioritera? Enligt KPMG är de fyra huvudinitiativ som konsumenterna skulle vilja se: förbättra arbets- och arbetspolitiken (54 %), skydda konsumentdata (46 %), erbjuda produkter/tjänster till behövande (44 %) och minska koldioxidavtrycket (42 %).

Kontroll
"I tider av osäkerhet längtar konsumenterna efter en känsla av kontroll över sina liv", säger Mirabile. "Varumärken kan ge den information och de möjligheter som konsumenterna behöver för att känna att de sitter i förarsätet."
Konsumenterna vill ha tydlighet, transparens, flexibilitet och förmåga att fatta beslut som passar deras individuella behov och omständigheter. Det betyder att återförsäljare och varumärken måste hjälpa till att få kunderna att känna sig på topp under hela shoppingupplevelsen. Det innebär också att tillhandahålla element av bekvämlighet och val.
Personalisering är en viktig del av konsumenternas önskan om kontroll. Men kom ihåg: "Människor vill ha det bästa av två världar när det gäller integritet och personalisering", säger Mirabile. Med andra ord är de mer benägna att ge dig sina uppgifter om de vet vilka personliga fördelar de får.

Foto: Istockphoto.

Socialisering
Konsumenter idag strävar efter att vara mer sociala, både online och i verkliga livet. Sociala medier förbättrar också verkliga stunder och är ett särskilt effektivt sätt att få kontakt med yngre generationer.
Mirabile säger att sociala medier ger kontinuerliga kortsiktiga möjligheter till varumärkesexponering och konsumentengagemang. I synnerhet "TikTok är en inkörsport till autentisk, tidsbegränsad exponering", säger han.
Men Mirabile påpekar också att sökmotorer är det bästa sättet för konsumenter att hitta återförsäljare och varumärken. (Och ja, 81% av detaljhandelskunderna undersöker online innan de köper.) Så se till att du är uppdaterad med din sökmotoroptimering och lägg till nytt webbinnehåll ofta.

Säkerhet
Konsumenterna vill veta att de kan lita på att de företag de gör affärer med håller dem säkra. Att vinna – och behålla – förtroendet är avgörande idag. Det globala kommunikationsföretaget Edelman har en årlig konsumentförtroendebarometer som nu citerar företag som den enda återstående "betrodda" institutionen (över regeringen, icke-statliga organisationer och media).
En viktig del av förtroendet är att skydda konsumenternas data, säger Mirabile. Om du gör något utöver eller annorlunda än dina konkurrenter, se till att kommunicera det med nuvarande och potentiella kunder.

Relaterat innehåll

14.05.2024Designbase.se

Koelnmesse i nytt samarbete med Colombias ledande designmässa

14.05.2024Designbase.se

Här är årets ledande norska designföretag

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

19.04.2024Önska

Sponsrad

Önskabutikerna reste till Horred för årets första Önskaskola

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023