Tre mässor blir en
Ambiente, Christmasworld och Creativeworld går samman till Home of Consumer Goods. På så sätt vill Messe Frankfurt säkerställa att man även i framtiden kommer att vara världsledande i konsumentvarusektorn. Paperworld läggs ner, men utställarna fördelas på relevanta sektorer i den nya mässan.
”Motorn måste startas om. Vi är i en bransch som längtar efter fysisk kontakt och när vi slår upp dörrarna för vårt nya koncept Home of Consumer Goods, 3–7 februari 2023, sker det med en vidareutveckling och ett nytänkande av mässorna”. Det berättade Detlef Braun, styrelseledamot för Messe Frankfurt, vid en presskonferens online.
I framtiden kommer Home of Consumer Goods att kunna erbjuda ett unikt och brett utbud av produkter och lösningar med stora synergieffekter för såväl utställare som besökare. Dessutom kommer Global Sourcing-sektionerna på de tre ledande mässorna nu att slås samman till en internationell mötesplats. Slutligen kommer en ny, regional Design & Lifestyle-mässa att etableras i Frankfurt under andra halvåret.
”Den globala konsumentvaruindustrin är i kaos. Grundläggande parametrar ifrågasätts. Nya former av detaljhandel och distribution, digitalisering i alla dess aspekter på försäljningsställen, stigande onlineförsäljningsandelar i kombination med en sjunkande kundtillströmning på annars attraktiva detaljhandelshotspots, och konsumenten letar efter hållbara alternativ. Försörjningskedjor är under press, flaskhalsar i materialtillgång och pandemipåverkade affärsbeteenden är bara några av de olika men avgörande drivkrafterna som håller den globala industrin på tårna och presenterar nya utmaningar varje dag. Dessutom har Covid19-pandemin, som nu har härjat världen över i mer än två år, bidragit till en acceleration av globala strukturella förändringar. Det åtföljs av en allt snabbare förändring av attityder till livet, livsstil och konsumentbeteende”, konstaterar Detlef Braun.
”Med dessa utmaningar i åtanke kommer vi att omdefiniera vår marknadsplats och skapa synergier genom att etablera innovativa format och skapa internationella tillväxtmöjligheter."
One-stop-shopping
Home of Consumer Goods är den nya destinationen för one-stop-shopping för den globala konsumentvaruindustrin. Kombinationen av Ambiente, Christmasworld och Creativeworld ger inköpare möjlighet att få en överblick, spendera tid effektivt och se de hetaste trenderna och de globala metatrenderna.
Philipp Ferger, Vice President Consumer Goods Fairs, berättade att mässans produktmix i framtiden kommer att kompletteras med ytterligare produktgrupper, så att HoReCa, Contract Business och Concept Decoration också kommer att vara en del av mässan. Därmed planeras också en ny hallstruktur och Philip Ferger säger att den i framtiden kommer att bli mer temainriktad. Det betyder att utställare kan komma att flyttas till nya områden där synergierna blir större. Exakt hur den nya halsstrukturen kommer att bli avslöjades inte. Dock står det klart att sex Meta-områden kommer att vara Sustainability, Lifestyle, New Work, Design, Digital Expansion of Trade och Future Retail.
”Innan vi offentliggör förändringarna kommer vi att kontakta våra utställare för att informera dem”, slog Messe Frankfurt fast.
Ambiente Working är en ny sektion av mässan. Den är baserad på Paperworld, som inte längre finns i Frankfurt.
”Kombinationen av hem och kontor, livsstil och arbetsliv kommer att definiera hur vi bor och arbetar i framtiden. Covid-19-pandemin har manifesterat sig som en katalysator för den här utvecklingen, inte minst när det gäller hur vi bor och arbetar”, sa Philip Ferger.
”På samma sätt som innovativa produkter når marknaden snabbare och konsumenternas beteende förändras måste marknaden också förnya sig. Messe Frankfurt använder det som en möjlighet att öppna helt nya och unika perspektiv och därmed en ny potential för utställare och besökare”.
Digitala plattformar
Messe Frankfurt har redan etablerat en möjlighet för återförsäljare och utställare att träffas online året runt via Nextrade och Conzoom Solutions, som är en informations- och inspirationsplattform för den globala konsumentvaruindustrin.
”Två år utan mässor i Frankfurt utgör betydande och i vissa fall existenshotande utmaningar för återförsäljare runt om i världen”, förklarade Braun.
”Möjligheter att göra inköp live, inspireras och nätverka saknas. Med våra digitala erbjudanden ger vi riktat stöd till våra partners inom branschen och detaljhandeln i den här instabila situationen. Men när allt kommer omkring finns det inget som kan ersätta det fysiska mötet.”
Mer information finns på www.consumergoods-frankfurt.com