Studenter väljer efter pris och hållbarhet
Fysisk inredningshandel håller ställningarna
Foto Mecenat.
Pris, återbruk och hållbart styr studenters val när de handlar möbler och inredning. Begagnat är en del av vardagen men nytt är fortfarande vanligast och fysiska butiker håller ställningarna bra i konkurrens med e-handeln. Och när de handlar nytt är det de välkända namnen i branschen som har platserna i toppen. Det framkom i studentrabattföretaget Mecenats sammanställning Mecenat Insight om hur studenter konsumerar inredning och möbler.
Fysiska butiker står starka i konkurrensen med e-handeln i inredningsbranschen. Nästan 60 procent av studenterna säger att de oftast handlar sin inredning direkt i butik. De välkända leverantörerna ligger i toppen av listan där IKEA har en särställning, följt av Mio. Förvånansvärt få, under 10 procent, använder influencers som inspiration för sina inköp av möbler och inredning.
-AB