Premiär för Göteborgs Möbelmässa

Ny mötesplats med fokus på hemmarknaden.

Sveriges nya möbelmässa, Möbelmässan i Göteborg, pågår just nu och fram till 22 september på Bananpiren i Göteborg. Premiären samlar 45 utställare på omkring 2 500 kvadratmeter monteryta.

Enligt arrangören Bra Mässor, som arbetat med evenemanget sedan i maj, hade deltagandet kunnat vara betydligt större om det funnits mer tid för förberedelser och marknadsföring. Många utställare anmälde sig för sent för att hinna få en plats. Inför nästa års mässa finns möjlighet att möta efterfrågan genom att utvidga mässytan med fler paviljonger.

Inriktningen är möbler och belysning för hemmiljö. På det sättet skiljer sig mässan från möbelmässan i Stockholm, som till stor del fokuserar på möbler, belysning och textil för offentlig miljö.

”Vi vill skapa en mötesplats för hemmamarknaden, för segmentet mellan designmöbler och Ikea”, säger Bra Mässors vd Björn Delin som är på plats i Göteborg.

Möbelmässan i Göteborg är en utveckling av branschorganisationen Mibos uppackningsmässa på Elmia i Jönköping. Med flytten till Göteborg förbättras kommunikationerna både till norra Sverige och till grannländerna Norge, Danmark och Finland. Nystarten innebär också ett större fokus på produktnyheter. Placeringen i början av hösten gör att många utställare har sina mässnyheter i lager, klara för leverans.

”Det behövs en mässa som kompletterar under hösten. Tolv månader mellan mässorna i februari i Stockholm är för lång tid och den här mässan ligger bra i säsong för höstförsäljningen”, säger George Makdessi, vd på New Line och ordförande i branschföreningen Mibo som är en av mässans partner.

En annan skillnad mot Stockholms möbelmässa är att utställarna har möjlighet att sälja direkt till besökarna under den sista dagen, då mässan är öppen för allmänheten. Flera utställare har involverat återförsäljare i montrarna för att hjälpa till med försäljning.

När det här skrivs finns ingen statistik över antalet besökare, men nära 700 fackbesökare hade anmält deltagande i förhand. Halvvägs in på första mässdagen är Björn Delin optimistisk.

”Med mässor brukar man säga att det första året är alla entusiastiska. Andra året märks mer skepsis, men om man lyckas tredje året så är man etablerad. Man måste ha en långsiktig plan.”

-ANB

Relaterat innehåll

19.06.2024Designbase.se

Designföretag sätter Norge på kartan

18.06.2024Designbase.se

Öar av välbefinnande

11.06.2024Designbase.se

Kolon och ByLogstrup i nytt samarbete

29.05.2024Designbase.se

UMAGE vinner årets Red Dot design award

24.05.2024Designbase.se

Frontrunners i den cirkulära omjusteringen

18.04.2024Hippie de Luxe

Sponsrad

Smarta vinställ i flera olika utföranden

17.04.2024Designbase.se

Nytt AI-verktyg kan förse konsumenter med IKEA-möbler

11.04.2024Designbase.se

Ny produkt ska kunna ersätta läder i textilproduktion

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023