Personalisering i en kaotisk tid
Ilva presenterar sina teman för den kommande höstsäsongen
Foto: Pia Finne
”Tidigare arbetade vi med enskilda teman som matchade årstiderna. Idag har vi många team varje säsong. Stilarna är blandade, och för konsumenterna handlar det mycket om personalisering – om att ta tillbaka kontrollen i en kaotisk och osäker tid, där konsumentförtroendet är lågt och där teknologi och AI stormar fram.” Detta uppgav Ilvas designchef, Jane Schmucker Høegh, häromdagen på en presskonferens där Ilvas kollektion för den kommande hösten presenterades.
Teman vi arbetar med den här gången är Japandi i en ny version år 2025 och i en blandning med
G-jordade temat har större, tyngre möbler med mycket volym och mycket stoppning och mjukhet.
Att blicka tillbaka är ett annat tema, där bland annat rökfärgat trä för första gången har fått ett kommersiellt genomslag.
Reflektion är en industriell trend, men även här på ett nytt sätt, där saker är högteknologiska och glansiga utan att designen behöver vara industriell.
Biomimicry imiterar naturen i puffiga stoppade varor, och slutligen ser vi Crafted, där saker tillåts ha berättelser och taktilitet.
Foto: Pia Finne
Foto: Pia Finne