Nordjyskt företag går in på den norska marknaden
Det nordjyske möbelföretaget BOBO hade tydliga tillväxtplaner för att erövra den norska marknaden, men kriget i Europa och den efterföljande inflationen skapade oväntade utmaningar. Efter 2 års kamp är de nu äntligen redo att ta sig an den norska marknaden
2022 var visionen tydlig på det nordjyske möbelföretaget – de skulle in på den norska marknaden. Men så bröt krig ut i Europa, följt av stigande inflation. Och i en tid då folk måste "nöja sig" står inte en ny hörnsoffa högst upp på prioriteringslistan. Vilket innebar att tillväxtplanerna ersattes av överlevnadsplaner på det nordjyske företaget BOBO.
"Vi hade planer på att gå in i Norge för två år sedan, men istället har vi lagt ner vår energi på att anpassa verksamheten på grund av inflation och låg efterfrågan", säger Christian Østergaard.
Även om tillväxtplanerna slogs ur kurs avskräckte det inte tvillingarna Christian och Nicolai Østergaard, som ligger bakom möbelföretaget online, och nu är BOBOHome officiellt på den norska marknaden på sin nya hemsida https://bobohome.no/
Där andra ser utmaningar...
Den norska marknaden är känd för att vara svår att bryta sig in på, vilket skapar stora utmaningar för många företag. Men just dessa utmaningar gör att konkurrensen är mindre hård än på den danska marknaden, vilket öppnar möjligheter för den som vågar ta steget. Ett språng som skapar grogrund för tillväxt, om man frågar ägaren Christian Østergaard.
"Norge är en svår nöt att knäcka. Vilket skapar lägre konkurrens för många av de utländska varumärken vi förhandlar om. Därför skulle vi vilja vara de som tar in dem på den marknaden"
Den förväntade tillväxten på den norska marknaden bör hjälpa företaget att nå sitt mål att femdubbla sina intäkter under de kommande 10 åren.
"Vårt mål är att bli fem gånger så stor inom de närmaste 10 åren. För att uppnå detta måste vi gå in på nya marknader och leverera en utmärkt kundupplevelse, så att det sprider sig att du tryggt kan köpa möbler av oss.” säger Christian Østergaard.
Med inträde i Norge och planer på att expandera till en annan marknad 2025, är BOBO redo att omdefiniera sin tillväxtresa och sätta en stark prägel på den nordiska möbelindustrin.