Miljardinvesteringar i JYSK-butiker skapar positiv kundreaktion

JYSK har nu genomfört en treårig moderniseringsplan för sina butiker. En omfattande satsning som har kostat 4,7 miljarder kronor. Resultatet är en mer inbjudande butiksupplevelse, som har fått positiv feedback från kunderna.

JYSK har moderniserat butiker för 4,7 miljarder kronor. Foto: JYSK

Den nya butiksinredningen innehåller ljusa golv i trälook, inspirerande rumsmiljöer, ny belysning och modern inredning. Äldre inredning med blå mattor och äldre belysning har ersatts med en mer stilren och nutida estetik. Det uppdaterade konceptet har nu implementerats i JYSK-butiker över hela världen.

Testfasen påbörjades 2016 i Horsens, där en prototyp av butikskonceptet testades. Detta ledde till utvecklingen av det så kallade Store Concept 3.0, som 2021 visade så goda resultat att JYSK valde att accelerera implementeringen globalt. Målet var att göra om alla relevanta butiker inom tre år – ett mål som nu har uppnåtts.

"Ett stort steg framåt"

Trots globala utmaningar som längre leveranstider för lager och stigande råvarupriser på grund av covid-19, har JYSK lyckats hålla schemat.

"Vårt nya koncept har förbättrat shoppingupplevelsen enormt, och tillsammans med utvecklingen av vårt sortiment anser vi att vi har tagit ett stort steg framåt när det kommer till varumärke och kvalitetsuppfattning. Detta återspeglas också i fler yngre kunder och bättre kundfeedback", säger Carsten Nørgreen Weinkouff, Executive Vice President Retail Development, Customer Service och B2B.

Över 2 000 butiksanpassningar

Under de tre åren har över 2 000 butiksaktiviteter genomförts, vilket motsvarar mer än en ombyggnad per dag.

"För att fortsätta vara attraktiva för våra kunder behöver vi investera i våra butiker, och med tanke på vår konstanta intäktstillväxt och solida resultat under de senaste räkenskapsåren vågar jag påstå att investeringen är värd pengarna", säger Carsten Nørgreen Weinkouff.

På de flesta orter är nu renoveringarna klara, men några äldre butiker saknas fortfarande då hyreskontrakt försvårar modernisering vid denna tidpunkt.

"Vi måste alltid fundera på om det är ett bra affärscase eller inte att göra om en butik. Nästan alla våra butiker är uthyrda, och här får vi vänta tills kontraktet går ut om den nuvarande platsen inte är idealisk för en ombyggnad, precis som det inte är meningsfullt att göra om en butik som är på väg att stänga", förklarar Carsten Nørgreen Weinkouff.

Relaterat innehåll

18.12.2025Designbase.se

Dansk Design Invest tar över hela ägandet av Gejst

17.12.2025Designbase.se

Pantones färg för året 2026 ger lugn, klarhet och kreativ luft under vingarna

16.12.2025Designbase.se

Sex decennier av detaljhandelsutveckling – och en professionell titt på framtidens detaljhandelsdesign

15.12.2025Designbase.se

Hjälp kunderna att få en grönare jul

10.12.2025Designbase.se

Formex Sustainability Award 2026 sätter riktningen för ansvarsfull design

09.12.2025Designbase.se

Ambiente Trends 26+: Hur djärvt, lätt och gediget formar designåret 2026

08.12.2025Designbase.se

Sensorisk AI-installation för Heimtextil 2026

08.12.2025Formland

Sponsrad

Få den senaste kunskapen inom trender, detaljhandel och AI

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023