Mer än en av tio har handlat på Amazon.se

Elektronik driver köpen

Mer än 12 procent av svenskarna har handlat på svenska Amazon.se sedan lanseringen i oktober. Det visar en studie från Ekonomihögskolan i Lund i samarbete med undersökningsföretaget Norstat som publicerades i maj. Det som driver köpen är framförallt elektronik.

”Åsikterna om Amazons framgång har varit blandade sedan lanseringen, men än så länge är det svårt att bedöma framtiden. Å ena sidan är det förvånansvärt många som testat att handla, å andra sidan har Amazon fördelar av att de finns i så många produktkategorier. Hade Amazon endast opererat i en kategori hade 12 procent varit en oerhört stark siffra men nu måste vi avvakta och börja utvärdera kategori för kategori”, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Relaterat innehåll

03.05.2024Designbase.se

Nio designföretag slåss om den norska industrins viktigaste utmärkelser

02.05.2024Designbase.se

Färgtrender 2025 handlar om harmoni

19.04.2024Önska

Sponsrad

Önskabutikerna reste till Horred för årets första Önskaskola

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023