Mer än en av tio har handlat på Amazon.se

Elektronik driver köpen

Mer än 12 procent av svenskarna har handlat på svenska Amazon.se sedan lanseringen i oktober. Det visar en studie från Ekonomihögskolan i Lund i samarbete med undersökningsföretaget Norstat som publicerades i maj. Det som driver köpen är framförallt elektronik.

”Åsikterna om Amazons framgång har varit blandade sedan lanseringen, men än så länge är det svårt att bedöma framtiden. Å ena sidan är det förvånansvärt många som testat att handla, å andra sidan har Amazon fördelar av att de finns i så många produktkategorier. Hade Amazon endast opererat i en kategori hade 12 procent varit en oerhört stark siffra men nu måste vi avvakta och börja utvärdera kategori för kategori”, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Relaterat innehåll

17.09.2025Global Design Partner

Sponsrad

Global Design Partner skapar framgång för starka varumärken

10.09.2025Designbase.se

Salling skriver historia och öppnar sina dörrar i Köpenhamn

02.09.2025Designbase.se

Bolig Mad Design-mässan expanderar

01.09.2025Designbase.se

Ny analys: Danmark har förlorat tusentals butiker

22.08.2025Designbase.se

Teamtronic stärker sin europeiska position

21.08.2025Formland

Sponsrad

Bolig Mad Design mässan utökar med ny upplaga på MCH Messecenter Herning

15.08.2025Designbase.se

Ohlsson & Lohaven förvärvar Hippie de Luxe

11.08.2025Designbase.se

Internationell design på jakt efter flexibilitet

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023