Klassisk design omformad i nya material

I år firar Mater 70-årsjubileum för Ocean-kollektionen, som skapades 1955 av det välrenommerade danska designerparet Nanna och Jørgen Ditzel. Mater har omtolkat kollektionen i återvunna material och förenat nutiden med dåtidens design, samtidigt som de förblivit trogen paret Ditzels vision om långvarig design.

Nanna och Jørgen Ditzels trädgårdsmöbler Ocean firar 70-årsjubileum i en Mater-utgåva tillverkad av återvunnet material.. Foto: Mater

I år firar Mater 70-årsjubileum för Ocean-kollektionen, som skapades 1955 av det välrenommerade danska designerparet Nanna och Jørgen Ditzel. Som ett bevis på klassisk design har Mater sedan 2019 omtolkat kollektionen i återvunna material och förenat arv med innovation i ett försök att omvandla dagens avfallsströmmar till vackra och hållbara möbler. Genom att omvandla avfall till eleganta, funktionella produkter har Mater blåst nytt liv i den ikoniska serien samtidigt som de håller fast vid paret Ditzels vision om långvarig design.

Ursprungligen bar Ocean-kollektionen det enkla namnet "trädgårdsstol" och designades med en stomme av röd- eller svartlackerade stålrör kombinerat med en sits av ask- eller teakfaner. Stolen tillverkades av Poul Kolds sågverk i Kerteminde på Fyn.

Idag finns Ocean-kollektionen i fyra färger och är tillverkad av tre olika avfallsströmmar. Färgerna 'Svart' och 'Sand' är gjorda av återvunna fisknät, medan den gröna varianten är producerad av återvunnet läkemedelsplastavfall såsom insulinpennor. Den senaste utgåvan, 'Burnt Red', är skapad av återvunnen plast från elektronikavfall som skärmar, tangentbord och tvättmaskiner.

Delikat elegans

Inspirerad av fjärilarnas delikata elegans försökte Nanna Ditzel skapa möbler som utstrålade lätthet och flyt. Även 70 år senare kännetecknas Ocean-serien fortfarande av sin lätta konstruktion, upprepade lameller och metallramar, designade och testad för tuff utomhusanvändning. Kollektionen är utformad för demontering, vilket gör det möjligt att återvinna varje komponent i sin renaste form när möbeln har nått slutet av sin livslängd.

Nanna Dietzels sommarhus i Dronningmølle utgör platsen för Ocean-serien. Foto: Mater

Ketil Årdal, VD för Mater, kommenterar samarbetet med familjen Ditzel och säger "På Mater strävar vi efter att utmana de traditionella konventionerna inom möbelproduktion. Hållbart tänkande är kärnan i alla våra beslut, och vi utforskar ständigt innovativa material som kan omvandla avfall till vackra, hållbara produkter. Nanna & Jørgen Ditzels inflytande på dansk design är djuptgående, och vi är otroligt stolta över att fortsätta deras arv genom Ocean-kollektionen."

Dennie Ditzel, dotter till Nanna och Jørgen Ditzel, kommenterar samarbetet med Mater så här: "När något fyller 70 år skulle man kunna tro att det ser gammalt och slitet ut, men när man tittar på Maters Ocean-kollektion skulle man aldrig kunna gissa att designen har funnits i så många år. Vi är entusiastiska över vad Mater har åstadkommit. Våra föräldrar designade trädgårdsmöblerna 1955, när vi var små. De var ett ungt par som precis hade flyttat in i ett hus med trädgård och behövde en uppsättning trädgårdsmöbler – och när man är möbeldesigner skapar man naturligtvis det man behöver själv. Ursprungligen var möblerna gjorda av formgjuten ask. Grattis till de 'gamla' trädgårdsmöblerna och till Mater, som vi har haft ett fantastiskt samarbete med."

Genom att omvandla avfallsmaterial till tidlösa möbler banar Mater väg för en mer ansvarsfull framtid. Ocean-kollektionen står som ett bevis på innovationens kraft och visar att god design överskrider tiden – den firar 70 år av designarv samtidigt som den omfamnar framtidens möjligheter.

Bilder från Nanna Ditzels sommarhus

Bilderna till Ocean-kollektionens 70-årsjubileumskampanj togs unikt i Nanna Ditzels tidigare sommarhus, som idag ägs och bebos av Nanna Ditzels dotter, Vita Ditzel, och hennes man Søren. Sommarhuset ligger i Hornbæk och var Nanna Ditzels fristad i det nordsjälländska sommarlandskapet under perioden (1963-1987).

Huset är ursprungligen från 1952, men utökades av Ditzel med en ateljéliknande tillbyggnad, som fortfarande är möblerad med en bäddsoffa och skåp designade för platsen av Nanna Ditzel. Överallt i huset syns Nanna och Jørgens handlag i form av möbler och skatter som gått i arv från designerparet till deras barn. Till exempel centreras sommarhusets soffarrangemang kring ett distinkt, runt soffbord i lönnträ i tre våningar som Ditzel designade på 1980-talet. Ett bord som både har en funktion och upplevs som ett skulpturalt element i rummet, vilket är kännetecknande för många av Ditzels designer. Bordet flankeras av den eleganta Mondial-serien i organiska former och klädd i röd textil – en möbelserie som designades 1978.

Mater Ocean arkivmaterial. Foto: Mater

Q&A med Vita Ditzel, dotter till Nanna Ditzel

Rött är en återkommande färg i både interiören och byggnaden – hade denna färg någon speciell betydelse för Nanna?

”Nanna var generellt mycket förtjust i starka färger, och färgen röd har varit ett återkommande tema i inredningen i hennes egna hem sedan mitten av 1960-talet. Utgångspunkten för detta färgval kan ses i Vilette-möblerna från 1966, som Nanna använde både i familjehemmet i Bagsværd och senare även i London. Jag tror att hon såg det som en varm och glad färg som bidrar till att skapa en god atmosfär.”

Vilken betydelse har det för dig att fortsätta leva med Nannas design i ditt dagliga liv?

Det är med stolthet vi omger oss med Nannas möbler i vår vardag. Jag växte upp med hennes design och uppskattar formerna, färgerna, användbarheten och sittkomforten mycket. Dessutom tycker vi att hennes design är vacker och extremt hållbar.

Finns det någon särskild inredningsdel i huset som har en speciell betydelse för dig?

"Vi är väldigt nöjda med det specialdesignade köket och garderoberna som Nanna själv designat. Dessutom utgör Mondial-serien och det stora soffbordet i tre nivåer en central blickpunkt i vardagsrummet som vi inte kan tänka oss bättre."

Vad var Nannas koppling till Dronningmølle (där hon tidigare hade ett sommarhus) och Hornbæk?

"När Nanna var barn och ung kvinna tillbringade hon många somrar på semester i Nordsjälland med sin familj, där de hyrde olika sommarhus. Det var viktigt för Nannas föräldrar att familjen kom på semester och sommarhuslivet blev en del av Nannas DNA. Under kriget skedde resan till sommarlandet med cykel. Dessutom hade hon som vuxen goda vänner i Nordsjälland, bland annat paret Gunnar och Grete Aagaard Andersen, som bodde i det som idag är Munkeruphus museum."

Från Nanna Dietzels sommarhus. Foto: Mater

Nanna blev ensam med sina tre döttrar våren 1961, och hon tyckte utan tvekan att det var viktigt att hitta en plats där familjen kunde åka på semester. Hon köpte sommarhuset 1962, och familjen tog sin första sommarsemester i Hornbæk 1963.

Det var viktigt för Nanna att sommarhuset var lätt att nå från Köpenhamn. När Nanna och hennes dåvarande make Kurt Heide bestämde sig för att flytta från London 1983 köpte de sommarhuset i Dronningmølle, där de planerade att bo på sommaren, och samtidigt började de jakten på ett vinterhem i Italien eller Spanien. Tyvärr blev Kurt sjuk och dog innan detta blev verklighet, men efter några års överväganden och renovering tog Nanna sommarhuset i Dronningmølle i bruk i slutet av 1986.

Hon valde att behålla sommarhuset i Hornbæk för våra tre döttrars och våra familjers skull, som delade på att använda det, att njuta av det. Det innebar också att vi kunde vara nära Nanna under helgdagar och helger.

Foto: Mater

Nanna har aldrig bott permanent i sommarhuset (varken i Hornbæk eller i Dronningmølle). Men hon har alltid använt båda husen mycket. När vi var barn var vi i sommarhuset under alla våra lov och många helger. På sommaren var vi där i sju veckor i sträck. Nanna kunde inte ta semester på 7 veckor, men hon hade ordnat så att hon också kunde arbeta i sommarhuset, och då kunde hon lätt komma till Köpenhamn en gång i veckan för att hålla möten etc. När Nanna bodde i London blev huset på Vibevej den danska basen, och vi åkte fortfarande på långa sommarsemestrar i Hornbæk varje år.”

Relaterat innehåll

30.05.2025Designbase.se

World of Interiors

28.05.2025Designbase.se

Kvinnlig kreativitet i hjärtat av Manhattan

27.05.2025Designbase.se

Klassisk design omformad i nya material

27.05.2025Designbase.se

Note designstudio öppnar i Köpenhamn

23.05.2025Designbase.se

Zooma in på 3daysofdesigns designambassadörer

22.05.2025Designbase.se

Positivitet kring den nya idd cologne 2025

21.05.2025Designbase.se

Formex stärker framtidens designers

20.05.2025Designbase.se

Hantverkstraditioner och nya konstnärliga uttryck

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023