Här är årets ledande norska designföretag

Heymat är årets exportör. Fora Form-stolen Atrium är årets produkt. Ullmissionärerna i Aclima är bäst för varumärkesbyggande. Arkivlamporna från Hadeland och fåtöljen till LK Hjelle delar på det klassiska priset.

Heymat vann priset som Årets exportföretag. Foto: Melissa Hegge

Årets Designindustrikonferens ägde rum häromdagen i en fullsatt sal på Nationalmuseet i Oslo. Priserna var Årets exportföretag, Årets produkt, Årets varumärkesbyggare och Klassikerpriset. Men även om stämningen var god i kölvattnet av prisutdelningen är bakgrunden dystrare. Norsk design upplever osäkra tider.

"Under de senaste sex åren har vi ökat exporten av norska designprodukter med så mycket som 65 procent, men det leder inte till värdeskapande eller jobb i Norge. Jämfört med våra nordiska designkonkurrenter är ramvillkoren för dåliga." Vi ligger efter dem”, säger Egil Sundet. Han är filialchef i den norska industridesignbranschen som delade ut de fyra utmärkelserna.

Han menar att det är svårt att lyckas i en oljetung norsk ekonomi, där de offentliga stödsystemen är små och spridda och där en särskild norsk förmögenhetsskatt straffar norska ägare hårt.

"Det måste ändras nu, så att vi kan bygga den exportindustri som Norge behöver när oljeintäkterna krymper. Investeringsstödet måste ökas rejält, och vi måste förändra förmögenhetsskatten så att tillväxt och jobb sker här och inte utomlands", säger Sundet.

Årets exportföretag är Heymat

Juryn slog fast att Heymat fortsätter att imponera med sina kvalitetsprodukter och att de sätter ny norsk design på den internationella designkartan.

"Sedan den första kollektionen lanserades 2016 har Heymat haft en kompromisslös plan för export, inklusive strategiskt deltagande på internationella mässor och mötesplatser. Sedan företaget etablerades har de upplevt en stor tillväxt i omsättning, med en stor del av de tillväxten är exportdriven . Deras produkter har blivit mycket populära, särskilt i USA, där exporten har vuxit rejält och fördubblats under 2023. Exportandelen ökar och förra året var den 54 procent”, skrev juryn.

Heymat. Foto: Heymat

Heymat har på bara några år förvandlat dörrmattan från en nödvändighet som inte får så mycket uppmärksamhet, till ett designobjekt som lyfter en genomtänkt inredning och står i stil med resten av hemmet.

"Vårt framgångsrecept är att kombinera gedigen professionell expertis från den professionella dörrmattbranschen med samarbete med duktiga norska designers", säger Sonja Djønne, grundare av Heymat.

"Vår export var 54 procent 2023, vilket är en betydande ökning från föregående år. USA är vår största marknad. Våra mattor har tagits emot riktigt bra här, och förra året fördubblade vi vår försäljning på den amerikanska marknaden", säger Cecilie Garfalk, vd för Heymat.

Årets produkt är stolen "Atrium" från Fora Form

Juryn berömmer Atrium för att vara okomplicerat och komplext på samma gång och ett exempel på skandinavisk design när den är som bäst.

"Atrium kombinerar minimalism med funktionalitet och enkelhet med komplexitet.

Designad av den prisbelönta designduon Anderssen &; Voll, utgångspunkten var att göra en stol så enkel att man inte tröttnar på designen. Resultatet är den perfekta harmonin mellan estetik och praktisk. Produkten omsatte tvåsiffriga miljoner år 2023 och har blivit Fora Forms näst mest sålda stol det senaste året”, lyder juryns uttalande.

Fora Form fick priset Årets produkt för stolen Atrium. Foto: Fora Form

När den prisbelönta designduon Anderssen & Voll skulle skapa en ny stol för Fora Form var deras marschorder tydliga: Designa en stol som är så enkel att den blir tidlös.

"Våra möbler håller för evigt, så designens utseende måste hålla lika länge.

Klassikerpriset går till "Arkivserien" av Hadeland Glassverk

"Hadeland Glassverk förtjänar ett erkännande för det rika produktsortiment som fångar essensen av tidlös norsk design från mitten av 1900-talet. Med sin hantverksmässiga kvalitet och enkla eleganta linjer lockar sortimentet både designentusiaster och de som uppskattar funktionalitet. Inslagen har varit del av norska hem och offentliga rum i över ett halvt sekel och har även fått internationell uppmärksamhet efter relanseringen 2019”, skriver juryn.

Hadelands Glassverk vann priset för Årets klassiker. Foto: Hadelands Glassverk

"Detta är åtta klassiska och tidlösa lampor som passar in i såväl moderna som mer traditionella hem samt hotell, restauranger och offentliga byggnader. Sedan lanseringen för fem år sedan har försäljningen varit stabil både i Norge, Europa, Japan och USA", säger Sofia Sandblom i Hadeland glasbruk.

Klassikerpriset går även till "Siesta" av LK Hjelle

"Genom att lyfta fram denna möbel bidrar LK Hjelle till att fira det norska designarvet. Samtidigt erbjuder företaget marknaden en bekväm och elegant klassiker gjord av slitstarka, bra material som respekterar originaldesignen av Ingmar Relling från 1965. Stolen har banat väg för norsk designexport”, sa juryn.

"Många människor har ett nära och kärt förhållande till Siesta-stolen, oavsett om du växte upp med den i ditt barndomshem, vaggade ditt barn att sova i den eller satt i den när Norge slog Brasilien i VM. Siestan är verkligen en klassiskt”, säger Jens Peter Brunstad, daglig chef för LK Hjelle i Sykkylven.

Årets varumärkesbyggare heter Aclima

"Företagets vision handlar om att få fler att njuta av naturen genom att göra det trevligt att vara utomhus. Produkterna skapades utifrån ett behov av bekväma och hållbara produkter med bästa möjliga prestanda. Själva varumärket och det nuvarande namnet Aclima var etablerades 1998. Efter samarbetet med Lars Monsen 2015 har en stark varumärkeskännedom kring produkterna på konsumentmarknaden byggts upp”, skriver juryn.

"Bolaget har haft en tydlig intäktsökning under många år. 2023 har den goda trenden fortsatt, stora affärer har genomförts och tillverkaren passerat 300 miljoner i intäkter".

85 år efter starten som tillverkare av filtsulor baserade på ullavfall är Aclima idag ett välkänt varumärke och leverantör av kvalitetsullprodukter för såväl vuxna som barn samt professionella användare som polis, brandkår och militär.

Relaterat innehåll

26.07.2024Designbase.se

Ett 250-årigt tillväxtäventyr

26.07.2024Designbase.se

Vi vill lyfta matlagningsupplevelsen

09.07.2024Designbase.se

Möbelbranschens klimatutmaning: "Vill du behålla kunderna? Tänk cirkulärt!"

04.07.2024Designbase.se

Årets tema på Oslo Design Fair: Elements

27.06.2024F&H Group A/S

Sponsrad

KOM I JULSTÄMNING MED HOPTIMIST

25.06.2024Designbase.se

Köpenhamn är en designmetropol

25.06.2024Designbase.se

Välkända och nya varumärken på Nordstil

25.06.2024Designbase.se

Marva Griffin Wilshire tilldelas hedersdoktor

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023