Från trädgård till utomhusupplevelse
spoga+gafa 2025 visar marknadens riktning
Foto: Spoga + gafa
Utomhusliv håller på att bli ett uttryck för modern livsstil och öppnar upp nya möjligheter för affärer. spoga+gafa 2025, som just avslutats, visade hur vikten av utomhusdelen förändras och hur det kommer att påverka marknaden i framtiden.
Efter tre intensiva och framgångsrika mässdagar hittar mässan för trädgårdslivsstil och grill en positiv balans. Med cirka 26 000 besökare från över 100 länder och mer än 1 600 utställare från både hemlandet och utlandet bekräftade spoga+gafa sin position som en plattform inom trädgårdsbranschen.
De största besökarna inkluderade Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Italien, Frankrike, Polen samt USA, Australien och Kanada. Detta är ett mycket anmärkningsvärt resultat mot bakgrund av den ekonomiska osäkerheten och de geopolitiska utmaningarna, vilket också kan ses som en positiv signal för det nya schemat.
Mässan fokuserade på viktiga teman som för närvarande rör trädgårdsbranschen: önskan om emotionell relevans, strategisk inriktning och marknadsrelevanta innovationer.
Foto: Spoga + gafa
”Under ett år som för närvarande fortfarande präglas av ekonomisk återhållsamhet underströk spoga+gafa den viktiga roll som branschen spelar som en internationell mötesplats”, säger Oliver Frese, operativ chef för Koelnmesse. ”Denna framgång understryker inte bara mässans internationella relevans, utan står också för en synlig transformation som vi konsekvent kommer att forma med spoga+gafa under de kommande åren. Framsteg är inte möjliga utan förändring”, säger Frese och sammanfattar det i ett nötskal.
Nytt koncept för 2026 stärker hållbarheten
Med ett reviderat koncept för 2026 säkrar spoga+gafa en hållbar position nära marknaden. Mässan svarar därmed på branschens ofta uttryckta förväntningar på en tydligare struktur, starkare målgruppsorientering och ett riktat svar på nya fritids- och konsumtionsvanor.
Sektionen ”Friluftsäventyr” kommer från och med 2026 att utöka de etablerade temasektionerna ”Boende”, ”Skapande & Omsorg” och ”Grillfester” med en egen hall. Här möter äventyr, aktiviteter och friluftsliv produktinnovation och nätverkande. Tanken bakom det är: Friluftsavdelningen ska vara ett upplevelseområde för motion, balans och äventyr. Därför utökar spoga+gafa selektivt sina målgrupper till att omfatta friluftsdistributörer, innehållsskapare och varumärken som vill iscensätta temat Friluftsäventyr emotionellt och berätta en annan historia.
Foto: Spoga + gafa
Utemöbelavdelningen kommer att omstruktureras. En kuraterad utställningsyta exklusivt för tillverkare av utomhusmöbler med hållbar produktion, korta leveransvägar och hög designkvalitet kommer att finnas i hall 9. Detta fokus på ursprung, kvalitet och stil stärker inte bara den europeiska marknaden, utan skapar också en tydlig profil på den internationella mässscenen.
Andra produktsektioner kommer också att justeras: Till exempel kommer temat Asia-Sourcing i framtiden att samlas i en separat hall under namnet "Garden Sourcing Hub" specifikt för internationella köpare. Dessutom kommer "Smakmarknaden" att skapa en starkare koppling i BBQ-hallen mellan BBQ-teknik, kulinariska erbjudanden och korsförsäljningspotential vartannat år från och med 2026.
Nästa spoga+gafa kommer att äga rum i Köln från måndag 22 juni till onsdag 24 juni 2026. Under udda år öppnar mässan på en tisdag. Denna flexibilitet i schemat garanterar ett högt internationellt deltagande, optimal reseplanering och bästa möjliga planering med avseende på konkurrerande mässor.