Färre besökare handlar mer

Köpcentrum påverkas av handelns omställning.

Mall of Scandinavia. Foto: Arild Vågen.

Försäljningen i svenska köpcentrum ökar samtidigt som antalet besökare minskar. Det visar den nya rapporten Benchmark Index framtagen av HUI Research och Viametrics. I den första BIX-rapporten, avseende det första kvartalet 2018, konstateras att köpcentrumen ökade sin försäljning med 1,5 procent medan besöken minskade med 0,9 procent jämfört med samma period föregående år. Handelns digitalisering leder till stora förändringar i köpcentrumsbranschen, både i Sverige och internationellt.

Den genomgående trenden globalt är att detaljhandeln tar ett kliv tillbaka till förmån för restauranger, service och nöjen. I asiatiska köpcentrum bedöms dessa verksamheter till och med kunna utgöra drygt hälften av den uthyrningsbara ytan 2027, jämfört med dagens 40 procent. I Sverige är andelen inte ens hälften så stor, men bedöms öka snabbt.

-ANB

Relaterat innehåll

03.10.2024Designbase.se

Ny chef för spoga+gafa

30.09.2024Designbase.se

Nordjyskt företag går in på den norska marknaden

30.09.2024Designbase.se

Gör dig redo för Black Friday – även som B2Bs

30.09.2024Designbase.se

AI i ögonhöjd

27.09.2024Designbase.se

Ny guide: Få hjälp att skapa en bra ton på arbetsplatsen

26.09.2024Designbase.se

Förbered ditt företag för Googles uppdaterade sökmotor med AI

18.09.2024Önska

Sponsrad

Andra Önskaskolan 2024

05.09.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Segway introducerar ZT3 Pro D All-Terrain KickScooter

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023