“Det skal vara roligt på leve – og at lave forretning”

Efter 17 år med Medusa Copenhagen har Rie Bidstrup valt att starta förfra. Hun har genfundet glæden ved Medusa Copenhagen, men på helt egne præmisser. Det handlar inte längre om tillväxt och volym, men om närhet, kreativitet och att skapa något, som ger mening – både för henne och för dem, som inviterar in i universum.

Rie Bidstrup har taget Medusa Copenhagen tillbaka til rödderne. Foto: Medusa Copenhagen

Rie Bidstrup smiler, när hon berättar om sin beslut. En beslut, där för många kunde lyda som ett sats, men som för att känna sig som ett nödvändigt steg.

”Jeg har valgt at tage Medusa Köpenhamn tilbage til rødderne. Jeg havde brug for at mærke efter: Giver det her stadig mening? Skal det fortsätta – og hvis ja, hur? Og jeg landede et sted i mig själv med en klar känsla: Jeg vil själv stå bag det. Men det skal vara roligt, och det ska ge något – til mig og til dem, som köper det – både butiker och konsumenter,” säger hun.

Et kärligt opgør

Detta samarbete med F&H slutade, blev det tid til at tage hele forretningen op til revision. Vad skulle Medusa være for et brand framåt? Rie valde bevidst att vende tillbaka till den ursprungliga utgångspunkten.

”Vi ska inte ligge på hvert et gadehjørne. Medusa er et univers – en historie, man samlar på. Inte något, man köper ind på erbjudande. Det ska vara något särskilt. Jag vill ha fingeren på pulsen och själv vara tät på alt fra design til produktion och samarbete med både butiker och producenter,” förklarar hon.

Det betyder bland annat, hos Rudolf kollektionerne som kommer att producera en gång om året. När varerne är utsolgt, är de borta. Ligesom i modebranchen, hvor man ser de såkaldte ”droppar”. ”Vi ska inte överproducera. Kan du lide det, så köp det nu, för ellers kan du kanske inte få det. Det ger en helt annan dynamik – och en ekonomisk och miljömässig omtanke, säger Rie og fortsätta:

”Jag blir inte bæredygtig i traditionell forstand, män jag vill gärna inspirera till att man köper ting, man gemmer. Inte noget, man smider ud nästa år, och det gör man inte med Medusas ting, der är håndlavede och håndmalede, och som kunder köpare, eftersom de håller av Hr. och Fru Rudolf och deras fina vänner.

Det handlar om lyst – ingen volym

Det er tydeligt, at lysten driver værket. Rie lyser op, när hon berättar mycket om sin glädje vid nya samarbeten med små, indiska och kinesiska leverantörer, där de producerar i endog små oplag.

"Jag kan få mycket små mängder, och det gör det hela unikt. Direktören i Kina malet selv den första Rudolf-provet för att få det helt riktigt. Det betyder något för mig. Jag blir inte rig på det, men jeg elsker det. Det ger mig energi och gör mig stolt," säger hun.

Hele regnestykket är i princippet vendt på huvudet. I stället för att jage omsætning, har Rie regnet baglæns. "Jag har tittat på mina utgifter og sagt: Hvad skal der til for, at det kan løbe rundt? Og så har jeg taget besluten – det er sådan, det bliver. Det giver en kæmpe ro."

Tæt på butiker – och kunder

Samarbete är et nyckelord för Rie. Hun ser Medusa som något, som ska ge värde till både butiker och konsumenter. "Har butiker har inte lyckats, så har jag inte heller. Vi ska spela varandra. Därför har jag valt att samarbeta med de små, egna butiker. Många har varit med i många år, och så är det nya, som har hittats mig, eftersom de känner, våra universalmatcher, säger hun.

Bahne er en undantag – men en, der ger mening. ”Familien Bahne har alltid troet på mig. Vi har haft et starkt samarbete, och deras butiker passerar perfekt i det livsstilsuniversitet, jag vill gärna vara en del af, och så är det en familjeföretag, liksom min.”

Jul, kaffe och kage

Medusa-universet folder sig i år ud på nya sätt – bland annat på Formland, hvor Rie debuterer med sin kagevogn.

”Jag står i Hal H i et loungeområde med min eventvagn ”Kageparadiset” Der är pyntet med juleting, och der är lagt menykort med julepynt på bordene, så kunderna kan välja, vad de kunne tänka sig att köpa, och så säljar jeg en BMO, filterkaffe, iste, muffins och romkugler. Det er lidt fjollet – men det bliver sjovt,” säger hun grinende.

Kagevognen är inte bara en gimmick. Den smälter tillsammans med Medusa och är en del av Rie Bidstrups tank om att skapa upplevelser och glädje. ”Jeg elsker at få folk til at smile. Det handler om närvær, og om att ge något vidare. Når jeg står der med kaffe och julestemning, känner jeg, at jeg ger något äkta."

Et juleevent med sjæl

Och just det äkta blir ännu tydligare, när Rie öppnar dörren till sitt hem i november och december.

”Jag rydder hela stueetagen och håller julmarkerad varje lördag med små märken, där jag byter utstiller i rummen, och hur jag självklart visar Medusa-universet. Det blir en upplevelse med en god kombination av loppefund och unika fra Medusa – men alt tillsammans ting, jag själv ville ha i mit hem. Det är svært att sälja noget, man älskar – men det är det, der gör det särskilt,” säger hun.

Rie planlægger selv at brodere på velour-julesokker, lava julekort och man inte poppar lite flera idéer på hennes krøllede, sköna hjärna. I hvert fald bliver de hjemmelavet, skævt og charmerende.

"Jag vil gärna inspirera andra til att göra något, det är inte förväntat. For what is det værste, der kan ske?"

En annan sätt att arbeta på

För Rie är det hela mer än bara produkter. Det är ett uppgörande med den klassiska sättet att driva förretning på.

"Kreative människor kan inte hålla till att vara snabblåsta i excel-ark och tunga system. Vi har användning för plats. Jag har hittat roen i att välja det, som ger mening – självklart med et bagland och familj, som stöder mig. Världens bästa leverantörer, god IT-hjälp och intet stort lager, jag ska bry mig om."

Hun tror, att många nyopstartade i dag trycker i byråkrati och direktiver – som fx emballagedirektivet – och har respekt för det.

"Jeg förstår godt, at mange små bukker under. Det är inte enkelt, och det är synd. Men jeg tror på det här. Jag gläder mig helt vildt til at se, vad det bringer. Det har holdt i 28 år – och nu ska det bäras på en ny sätt."

Rudolf, svamp och kärlek

Medusa-universet lever vidare – och reducerar, men långt mer fokuserad utgave. Rudolf-familjen skickas till "Lappland", där nya svampar och mistelten växer fram. Alt handmalet, alt med detaljer och historia.

”Vi laver én ny kollektion hvert år. 5-8 enheder. Den eneste, vi alltid har med, er den hvide stjernestage til kalenderlyset. Resten kan ändra sig – alt efter hvad jeg har lyst til. For det er lysten, der driver det, inte jagten på profit,”, säger Rie Bidtrup afslutningsvis med et smil, ”for jeg gider inte sidde på det, så att jag aldrig får det som 80-. och arbeta på och jag tror, att just den tilgang är det, der gör Medusa relevant igen.

Relaterat innehåll

12.08.2025Designbase.se

IMM Köln 2026 rapporterar framgång

12.08.2025Designbase.se

“Det skal vara roligt på leve – og at lave forretning”

12.08.2025Designbase.se

Globalt utsyn och handverk i världsklass

11.08.2025Formex

Sponsrad

Formex kickstartar designhösten

11.08.2025Nääsgränsgården

Sponsrad

Tradition, design och glädje på Nääsgränsgården

11.08.2025Nääsgränsgården

Sponsrad

Jul på Nääsgränsgården

11.08.2025Designbase.se

Nya produkter och en positiv ånd

11.08.2025Formland

Sponsrad

Formland klar med högprofilerade föredragshållare

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023