Blomsterfrämjandet fyller 50

Krukväxttrender skiftar och återkommer.

Sedan bildandet 1968 har branschorganisationen Blomsterfrämjandet på olika sätt arbetat med att sprida kunskap och inspiration om svenskodlade snittblommor, krukväxter och utplanteringsväxter.

Trenderna inom krukväxter har skiftat genom åren. I samband med jubileet gjorde författaren och blomsterskribenten Kerstin Ahlvin en tillbakablick. När Blomsterfrämjandet bildades var de populäraste växterna saintpaulia, cyklamen och fönsterfikus. På 1970-talet kom bladväxterna och på 1980-talet de avancerade blomsterarrangemangen. Under det miljömedvetna 1990-talet lyftes växternas luftrenande effekt fram och på 2000-talet fanns brudorkidén i nästan varje hem. Idag tillhör hortensia, fiolfikus, monstera och parasollpilea storsäljarna.

Blomsterfrämjandet ägs av LRF Trädgård med bland annat svenska odlare samt ett antal andra aktörer inom trädgårdsnäringen som medlemmar och sponsorer.

-ANB

Relaterat innehåll

26.06.2025Fun Nordic ApS

Sponsrad

Hâws utökar sitt sortiment – ​​nya kategorier och produkter.

19.06.2025Designbase.se

Broste Copenhagen säljer sin andel av Kristina Dam Studio

18.06.2025Designbase.se

3daysi det vackraste solskenet

18.06.2025Designbase.se

3daysofdesign är igång

10.06.2025Designbase.se

Ny VD på F&H

09.06.2025Designbase.se

Ett år av transformation mot en starkare Rosendahl Design Group

05.06.2025Designbase.se

Temu stärker sina insatser mot förfalskade produkter

04.06.2025Designbase.se

Fyra megatrender kommer att öka komplexiteten för företag år 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023