5 snabba: Ingmar Persson, ägare och vd på Briscapo

Julförsäljningen är viktig för branschen, det gäller inte minst allt som har med köket och det dukade bordet att göra. Designbase fick en pratstund med Ingmar Persson, vd på Briscapo som säljer varumärken som Spiegelau, Nachtmann och Spode.

Ingmar Persson, ägare och vd på Briscapo, på ölprovning i Vancouver..

Hur viktig är julförsäljningen för Briscapo?
Den är mycket viktig. Julen står för en stor del av årets omsättning, både för oss och för våra kunder.

Ser ni någon förändring i vad som säljer bra i år, jämfört med förra året?
Ingen större förändring. Det man kan säga är att det är väldigt mycket varma, jordiga färger och en ganska lyxig känsla med en hel del guld. Sedan är det väldigt mycket klassiska former som kommer tillbaka. Vi ser också en ökad omsättning på mer exklusiva produkter. Jag tror inte att konsumenterna är så känsliga för pris som många återförsäljare tror.

Hur ser du på den svenska marknadens utveckling?
Det är för mycket extrapriser just nu. Vi binder ris åt egen rygg när vi väljer att inte stå emot trycket från stora kedjor som vill ha kampanjpriser på allt. Marknaden blir mer och mer utarmad för tillfället, de fristående aktörerna och butikerna blir färre och färre. Det beror på olika saker, bristande kundunderlag, ålderdom och konkurrensen från internethandeln.

Hur ska ni möta det som leverantör?
Det är pengar och omsättning som styr, så det är inte alldeles enkelt. Problemet är att det är svårt att säga nej till en återförsäljare eftersom det alltid finns en annan leverantör som erbjuder en liknande vara till ett lägre pris. Men har man råd att säga nej till skambud så ska man göra det, det är min åsikt. Det är för många idag som ger med sig för lätt. Som det är nu så är det ingen som tjänar några direkta pengar.

Hur ser den närmaste framtiden ut för Briscapo?
Vi ska öka omsättningen, haha! Vi har ökat de senaste åren, vi är ett väl fungerande företag som jobbar med kända varumärken. Målet är att växa, finnas hos fler butiker och bli mer synliga. Vi arbetar mycket med ett nytt affärssystem för våra kunder som gör att de i princip kan göra allt själva. De ser vår lagerstatus, våra kampanjer och så vidare. Ju mindre handpåläggning, desto mindre risk att någonting blir fel och desto snabbare blir ordern klar. Det tror vi är framtiden. 

Relaterat innehåll

19.07.2024Designbase.se

IT-kriminella tar inte semester

16.07.2024Designbase.se

Expert: Få kontroll över ditt IT-system innan semestern och undvik bedrägerier

12.07.2024Designbase.se

Ökning av konkurser i juni

17.06.2024Designbase.se

Temu är föremål för strängare regler

11.06.2024Designbase.se

Direkt till konsument är det nya "svarta"

07.06.2024Droppery

Sponsrad

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

31.05.2024Treyd AB

Sponsrad

6 sätt du kan dra nytta av att använda Treyd för att finansiera leverantörsfakturor

22.05.2024Designbase.se

Kunskapsdelning på Nordstil Forum

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023