250 år av hantverk och design
I år firar Royal Copenhagen 250 år av exceptionellt hantverk, design och innovation. Som en del av 3daysofdesign den 18–20. I juni 2025 bjuder Royal Copenhagen in besökare till en sensuell utställning som hyllar varumärkets rika arv och tidlösa konstnärliga uttryck.
Drottning Margrethe står bakom designen av Royal Copenhagens jubileumsservis A Majestic Tale. Foto: Royal Copenhagen
I 250 år har Royal Copenhagen varit sinnebilden av exceptionellt hantverk och kombinerat tradition med innovation i skapandet av ikoniskt porslin. Varumärket är en symbol för dansk design, kännetecknad av oöverträffad kvalitet och ett tidlöst förhållningssätt till porslinshantverk.
Utställningen äger rum i Royal Copenhagens historiska flaggskeppsbutik och presenterar en modern och samtida titt på sekelgamla traditioner. Som en hyllning till de hantverkare vars engagemang har format varumärket, bjuds besökarna in att uppleva det konstnärliga uttrycket och det detaljerade hantverket bakom varje enskilt verk, från Flora Danica och Blåmässing till konstprojekt och moderna skapelser.
”Utställningen är en hyllning till Royal Copenhagens hantverk och bjuder in dig på en resa genom 250 års historia. Den visar hur traditionella tekniker har bestått genom årtiondena samtidigt som den lyfter fram de innovationer som har förnyat porslinskonsten”, säger Jasper Toron Nielsen, kreativ chef på Royal Copenhagen.
Det är inte bara en fest – det är en dynamisk, sensuell utställning som bjuder in besökarna att träda in i porslinets värld på ett sätt som aldrig tidigare skådats. Från det detaljerade konstnärliga arbetet bakom Flora Danica och Blå Rivet Rivet till kreativa målarworkshops och lanseringen av en ny inredningsserie – varje element erbjuder en överraskande och modern tolkning av gamla traditioner.
Med ett popup-café Motif, utvalda souvenirer och sensuella designupplevelser skapar Royal Copenhagen en destination under 3daysofdesign där arv möter innovation på oväntade och inspirerande sätt.
”Vi vill att utställningen ska vara en verkligt sensorisk upplevelse som väcker vår flaggskeppsbutik till liv genom en livfull blandning av evenemang och workshops. Personligen älskar jag när ett varumärke inte bara visar upp sina produkter, utan bjuder in dig i själva den kreativa processen – och det är precis vad vi vill göra. Vi vill ge gästerna möjlighet att uppleva hela resan – från de allra första skisserna till verktygen som formar porslinet och målarnas noggranna hantverk. Vårt mål är att lyfta fram skönheten i hantverket och alla händer och sinnen som är inblandade från utvecklingen till det slutliga skapandet av en kollektion”, säger Jasper Toron Nielsen, kreativ chef på Royal Copenhagen.
A Majestic Tale. Foto: Royal Copenhagen
För att ge liv åt denna utställning samarbetar Royal Copenhagen med MOON, en kreativ byrå baserad i Köpenhamn känd för sina särpräglade projekt. Tillsammans har de skapat en modern upplevelse som tolkar 250 års hantverk med ny energi.
Utställningen kan upplevas i Royal Copenhagens flaggskeppsbutik på Amagertorv 6 i Köpenhamn under 3daysofdesign den 18–20:e. Juni 2025 kl. 10:00–18:00.
FORTFARANDE SKAPAR VÅGOR 250 år av konst och hantverk
Höjdpunkter från Royal Copenhagens utställning inkluderar: Skönhet i hantverket: Musselmalet riflet: Besökare är välkomna att utforska konsten bakom Musselmalet riflet, som har varit minutiöst handmålat och handgjort i 250 år. Målare och hantverkare presenterar historien och hantverket bakom Royal Copenhagens mest ikoniska mönster och visar de många stegen i skapandet av det klassiska porslinet.
Ett botaniskt mästerverk: Flora Danicas konst: Få en sällsynt inblick i Flora Danicas exklusiva universum.Utställningen avslöjar det extraordinära hantverket bakom ett av Royal Copenhagens mest ikoniska konstverk, från modelleringen av de skulpturala formerna till handmålningen av varje detaljerad blomsterdekoration.
Lansering av nya inredningsföremål: Under 3daysofdesign 2025 expanderar Royal Copenhagen sitt universum och lanserar nya porslinsföremål för hemmet – ett betydande steg in i inredningens värld.
Motif Pop-Up Café: Motif, Royal Copenhagens nya kollektion, får liv i Motif pop-up-café. Caféet, som skapats i samarbete med ett lokalt kafé, erbjuder en avkopplande paus där besökarna kan njuta av kaffe serverat på det moderna och mångsidiga Motif-serviset.