Nio designföretag slåss om den norska industrins viktigaste utmärkelser

De har bland annat skapat nya marknader, dammat av gammalt designguld och fördubblat försäljningen till USA. Nu har de nominerats till den norska industridesignbranschens prestigefyllda industripriser.

Hadeland Glassverks serie Crystal Stone är nominerad till Årets produkt. Foto: Hadelands Glassverk

Redan på torsdag denna vecka avgörs vem som vinner priserna Årets exportföretag, Årets produkt, Årets varumärkesbyggare och Klassikerpriset. Det äger rum under den årliga industridagen i Oslo.

De nominerade är Aclima, Devold, Fora Form, Hadeland Glassverk, Heymat, LK Hjelle, Lundhs, Porsgrunds Porselænsfabrik och Wik & Walsøe.

"Här hittar vi både tradition och innovation i världsklass. De nio aktörerna utvecklar eftertraktade norska produkter av hög kvalitet och hävdar sig på hemma- och exportmarknaderna i konkurrens med både andra designländer och billiga exemplar. Vi ser fram emot att dela ut priser. årets allra bästa designföretag, säger Egil Sundet som är branschledare i den norska designbranschen som delar ut de fyra utmärkelserna.

Förutom att vara nominerad till Klassikerpriset har Hadeland Glassverk även två nomineringar i kategorin Årets produkt. Det är första gången som ett företag har tre nomineringar i samma priser.

Årets exportföretag - nominerad: Devold

Ända sedan 1853 har Devold utvecklat ullprodukter som skyddar människor från väder och vind. Historiska användare inkluderar Fridtjof Nansen, Roald Amundsen och Lincoln Ellsworth. Nu klär sig också allt fler européer, amerikaner och kanadensare i norsk ull.

"Idag finns vi i 32 länder och vår exportandel är runt 40 procent. Försäljningen är högst i Norden och i länderna runt Alperna och vi ser att hela produktsortimentet, från ylleunderkläder och tröjor till mer tekniska sportkläder, slår ut på de internationella marknaderna", säger Øystein Vikingsen Fauske, vd för Devold.

Det Langevåg-baserade företaget arbetar nu för att stärka sin position i Europa och Nordamerika.

Årets exportföretag - nominerad: Heymat

Heymat har på bara några år förvandlat dörrmattan från en nödvändighet som inte uppmärksammas så mycket, till ett designobjekt som förhöjer en genomtänkt inredning och står i stil med resten av hemmet.

"Vårt framgångsrecept är att kombinera gedigen professionell expertis från den professionella dörrmattbranschen med samarbete med duktiga norska designers", säger Sonja Djønne, grundare av Heymat.

"Vår export var 54 procent 2023 jämfört med 34 procent året innan. USA är vår största marknad. Våra mattor har tagits emot riktigt bra här och förra året fördubblade vi vår försäljning på den amerikanska marknaden", säger Cecilie Garfalk, vd. av Hey mat.

Årets exportföretag - nominerad: Lundhs

Under de senaste decennierna har användningen av natursten minskat till förmån för konstgjorda material. Naturstensproducenten Lundhs i Larvik förstod att de stod inför ett existentiellt hot. De bestämde sig för att fokusera längre ner i värdekedjan.

Lundhs er nomineret til prisen Årets eksportbedrift. Foto: Morten Rakke

"Vi kanske har världens finaste naturstenar, men om ingen känner till dem kommer vi inte att bli utvalda. Det är därför vi jobbar för att bygga ett starkt globalt varumärke: Lundhs Real Stone. Genom att främja stenarnas estetik och fördelar. till villaägare, arkitekter, entreprenörer och byggare skapar vi en ökad efterfrågan”, säger Thor-Anders Lundh Håkestad, vd på Lundhs.

Under året producerar Lundhs cirka 40 000 kvadratmeter stenblock. Så mycket som 99 procent av dessa block exporteras.

Årets produkt - nominerad: Stolen "Atrium" av Fora Form

När den prisbelönta designduon Anderssen & Voll skulle skapa en ny stol för Fora Form var budskapet tydligt: ​​Designa en stol som är så enkel att den blir tidlös.

"Våra möbler håller för evigt, så designens utseende måste hålla lika länge. För att hitta det uttrycket frågade sig formgivarna hur ett barn skulle rita en stol. Resultatet är en elegant fanerstol med många olika ramar som gör produkten passar lika bra i en matsal som i ett projektrum, säger Pål Eid-Hviding, marknadschef på Fora Form.

Fora Form er nominert til Årets produkt-pris for stolen Atrium. Foto: Fora Form

Efter drygt ett år på marknaden har Atrium blivit Fora Forms näst mest sålda stol. Det utgör 17 procent av Ørstabolagets intäkter i segmentet.

Årets produkt - nominerad: Lampan "Crystal Stone" av Hadeland Glassverk

Våren 2023 lanserade Hadeland Glassverk Crystal Stone, en annorlunda och iögonfallande serie av munblåsta lampor riktade till både privatkunder och företagsmarknaden.

"Lamporna har anammats av många av våra 100 återförsäljare i Norge och allt fler inredningsarkitekter tar in lamporna i sina projekt. På exportsidan har vi fått lamporna i den exklusiva brittiska möbel- och inredningskedjan Heal's Furniture och i tyska Licht av Horst och Remagen Licht", säger Sandblom.

Årets produkt - nominerad: Glasserien "Ikon" av Hadeland Glassverk

Vinet är fortfarande i vinden, men vinglasen är det nya vinet. Allt fler norrmän bryr sig inte bara om vad de dricker, utan också vad de dricker ur.

"Därför har vi gått ihop med några av landets ledande vinkännare för att producera vinglas i världsklass", säger Sofia Sandblom.

Icon-serien riktar sig till både privat- och företagsmarknaden och har köpts in av Michelinrestauranger som Statholdergaarden och Stallen. Glasögonen har fått breda och positiva recensioner i både professionella organ och sociala medier och har 22 miljoner visningar på TikTok.

Classic Award - nominerad: "Arkivserien" av Hadeland Glassverk

Från 1930- till 60-talet var Hadeland Glassverk en av Norges största belysningsleverantörer. Flera decennier följde, när det traditionella hantverksföretaget koncentrerade sig på sina många glasprodukter, men 2019 gjorde de klassiska lamporna comeback i Hadeland Glassverk. Då relanserades arkivserien med Jonas Hidle, Arnulf Bjørshol och Kjell Munch.

"Det är åtta klassiska och tidlösa lampor som passar in i både moderna och mer traditionella hem såväl som hotell, restauranger och offentliga byggnader. Sedan lanseringen för fem år sedan har försäljningen varit stabil både i Norge, Europa, Japan och USA, säger Sofia Sandblom i Hadeland glasbruk.

Classic Award - nominerad: "Siesta" av LK Hjelle

I norsk möbeldesignhistoria står Ingmar Rellings namn med guldbokstäver. Siestafåtöljen anses av många vara hans mästerverk och under LK Hjelles höga skydd är den lika aktuell idag som när den lanserades för snart 60 år sedan.

Ingmar Rellings idé var att designa en lätt och bekväm fåtölj med bra materialanvändning och utbytbara delar, anpassad till rationell produktion och låg transportvolym.

Siesta exporteras idag till en rad länder och är en av de viktigaste produkterna i LK Hjelles sortiment.

Classic Award - nominerad: "Spire" av Porsgrunds Porselænsfabrik

När Spire-serien gick ur produktion för flera år sedan blev den snabbt en av de mest populära och eftertraktade bågarna på begagnatmarknaden. Nu har Konrad Galaaens gamla designikon återlanserats och blivit en av Porsgrunds Porselænsfabriks storsäljare.

"Vi har gjort om Spire så att ramen kan användas med delar från 50- och 60-talet. De som har ärvt eller köpt Spire begagnat ska lätt kunna använda nya och gamla delar tillsammans.

Årets varumärkesbyggare - nominerad: Aclima

85 år efter starten som tillverkare av filtsulor baserade på ullavfall är Aclima idag ett välkänt varumärke och leverantör av kvalitetsullprodukter för såväl vuxna och barn som professionella användare som polis, brandkår och militär.

"Vi har en kompromisslös inställning till kvalitet och det gäller allt vi gör. Därför är nomineringen till det här priset ett stort erkännande för alla oss som varje dag jobbar för att bygga varumärket Aclima. Det är jättekul, säger marknadschef Ole Magnus Halvorsen.

Årets varumärkesbyggare - nominerad: Wik & Walsøe

Wik & Walsøe grundades 2006 och blev snabbt en stark, tydlig och kvalitetsmedveten röst inom nordisk design. Från huvudkontoret på Kråkerøy designar och skapar entreprenörsföretaget glas- och porslinsprodukter för både vardag och fest.

"Att bli nominerad till detta pris är en ära. Vi är en liten designstudio med stora ambitioner, och jag är stolt över att vårt arbete uppmärksammas och uppskattas som sådant. För oss är det en bekräftelse på att vi förvaltar Wik &. Varumärket Walsøe på det sätt vi vill, säger designern, entreprenören och vd Linda Svedal Walsøe.

Relaterat innehåll

17.06.2024Designbase.se

Temu är föremål för strängare regler

17.06.2024Designbase.se

Formland Speak Up: Inspiration och kunskapsdelning

17.06.2024Vinding et co A/S

Sponsrad

Vem är Vinding Et Co?

14.06.2024Vinding et co A/S

Sponsrad

Rött december kul

14.06.2024Designbase.se

Formland-trenden: Ikigai – det som ger livet mening

14.06.2024Designbase.se

Gatsby och mamma i fokus på Formex kaféer

14.06.2024Designbase.se

Formland: Ett universum av upplevelser och en inspirationskälla

13.06.2024Designbase.se

3daysofdesign: Bredgade är fortfarande Bredgade

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023