Möbler en av vinnarna 2020

Tillväxt för inredning trots minskad total konsumtion

I mitten av december presenterades den årliga Konsumtionsrapporten som ges ut av Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet i samarbete med Centre for Retailing. Rapporten visar att svenskarnas totala konsumtion minskade med 4,7 procent under fjolåret. Under pandemin har svenskarna framförallt dragit ner på resor, hotell- och restaurangbesök, kläd- och skoinköp och transporter. De konsumtionsområden som ökade mest under de tre första kvartalen 2020 var alkoholhaltiga drycker och tobak, 5,2 procent, kommunikation, 5,0 procent, samt möbler, hushållsartiklar och underhåll, 4,2 procent.
Rapporten bygger på statistik från SOM-institutet vid Göteborgs universitet och Statistiska centralbyrån.
www.gu.se

Relaterat innehåll

21.10.2025Designbase.se

JYSK tredubblar bonusar för butiksanställda efter rekordår

07.10.2025Designbase.se

Hur AI kan skapa värde och stärka konkurrenskraften för små och medelstora företag

30.09.2025Witt Denmark A/S

Sponsrad

Witt Denmark A/S blir distributör av Roborocks kabelfria robotgräsklippare på den nordiska marknaden

23.09.2025Designbase.se

AI-användningen har nästan fyrdubblats

19.09.2025Fun Nordic ApS

Sponsrad

Årets leverantör 2025

17.09.2025Global Design Partner

Sponsrad

Global Design Partner skapar framgång för starka varumärken

10.09.2025Designbase.se

Salling skriver historia och öppnar sina dörrar i Köpenhamn

02.09.2025Designbase.se

Bolig Mad Design-mässan expanderar

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023