Formland Speak Up

Formland Speak Up är mässans föreläsningsscen där spännande föreläsare ger insikter om trender, affärsverksamhet och mycket mer.

Från en tidigare Speak Up-händelse med Mads Arlien Søborg. Foto: Tony Brøchner/MCH

peak Up är Formlands föreläsningsscen där olika experter inom områden som trender, digitalisering och hållbarhet delar med sig av sin kunskap under alla dagar på mässan. Gemensam nämnare för alla föreläsningar är att du kommer att gå därifrån med ny relevant kunskap, idéer och insikter för att boosta din verksamhet.

Hitta Speak Up i hall L.

Bland föreläsarna och ämnena finns:

Retail och nöje. Stefan Nilsson, trendforskare och föreläsare. I tider präglade av recession, inflation, krig och allmänna utmaningar behöver vi detaljupplevelser som framkallar leenden. Istället för att fokusera på AI kommer vi att utforska detaljtrender för 2024 som gör shopping roligare. Tänk på hur Louis Vuitton samarbetar med Lego för att lägga till en lekfull twist till handväskor. Eller ta begreppet 'wackaging' - rolig förpackningsdesign som syftar till glädje. Låt oss göra shopping roligt igen.

Så använder du smartaste AI-verktygen inom marknadsavdelningen. Här berättar Anita Dalsgaard, specialist och rådgivare inom digital strategi och marknadsföring, om de oändliga möjligheter som AI erbjuder. Lyssna på hur man kan ta den enklaste vägen för att dra nytta av de utmärkta AI-verktygen som kan hantera de mindre spännande marknadsföringsuppgifterna, så att du själv kan fokusera på de uppgifter du är mest motiverad att lösa. Presentationen handlar om AI-verktyg som kan hjälpa dig med innehåll för e-post, webbplats och sociala medier, samt vad som kommer att bli den viktigaste trenden inom sociala medier framöver.
 

Steffan Nilsson berättar om Retail and Fun på Speak Up. Foto: Tony Brøchner/MCH

Gästfrihet och hållbarhet. Stefan Nilsson konstaterar att alla pratar om hållbarhet. I denna presentation utforskar han de senaste och mest spännande innovationerna. Tänk dig ett köksbord tillverkat av ostronskalen du njöt av förra veckan. Eller tänk på hur modevarumärket Loewe bjuder in dig att leka med mat.

Starka varumärken i en extremt föränderlig marknad. Christie Nielsen, forskningschef / chef för konsumentinsikter på Brandhouse, berättar om branscher och marknader som genomgår förändringar. Kategorier och intäktskällor som hittills har garanterat vinst försvinner och ersätts av nya. Kundernas värld förändras med nya medier, nya sätt att handla på och nya produkter. Allt detta skapar nytt beteende, nya attityder och nya behov, vilket gör vissa företag irrelevanta och öppnar upp för nya affärsmodeller och koncept.

Långlivade livsstilar. Mads Arlien-Søborg, trendforskare och föreläsare, berättar om begreppet långlivade livsstilar som härstammar från modern medicin och handlar om hur vi kan leva längre och bättre. Inte konstigt att det är något som verkligen tilltalar människor - faktiskt så mycket att det på kort tid har blivit ett globalt hälsofenomen. Från ett livsstilsperspektiv är långlivade livsstilar mycket intressanta, eftersom de bygger på en redan existerande hälsotrend som handlar om kost, motion och sinne. Men långlivade livsstilar kan också ses som en bredare trend i tiden, som handlar om 'lång livslängd' och att tänka på hur vi förlänger sakers livslängd både som konsument och producent.

Köp rätt till säsongen vår/sommar 24. Här berättar Mette Lykkegaard From, trendredaktör på pej gruppen, om kommersiella trender och färger. Föreläsningen innehåller bland annat moodboards, färgkombinationer och konkreta rekommendationer för design och inköp.

Blomster- och plantatrender 2024. Mette Lykkegaard From ger en översikt över de fyra största trenderna 2024 inom blommor, växter, krukor, vaser, dekorationer, buketter och mer, samt en förhandsvisning av julens trendtema.

Nyckeltrender och konsumentbeteende. Här ger Louise Byg Kongsholm från pej gruppen värdefull insikt i framtidens konsumentbeteende.

Denna artikel är en del av ett tema:

Tema: Formland Spring 2024

Formland Spring 2024 fyller Messecenter Herning i dagene 4-6 februari. "Sinnena må aktiveras, samtidigt lever vi i en omvälvande tid som kräver stabilitet. Vi må hitta balansen mellan att inspirera de besökande och skapa den lugn som branschen behöver just nu," säger Flemming Andersen, projektledare för Formland. På Formland kan de besökande uppleva och låta sig inspireras av trenderna för den kommande säsongen som sätts av Studio FLYHELSTED, och det har vi självklart också tittat närmare på. Anette Eckmann står bakom The Mind Body Soul Retreat, där det fokuseras på det andliga och att må bra med sig själv, och det är det som krävs för att vara en bra säljare i butikerna.

Dessutom kommer det att finnas ett omfattande program på Speak Up-scenen på Formland, som vi också tar en närmare titt på, och samma gäller för Creators Community, där nya företag inom design- och inredningsbranschen kan utforska sina möjligheter.

Med andra ord: I temat Formland Spring täcker vi hela mässan.

 

 

Relaterat innehåll

19.06.2024Designbase.se

Designföretag sätter Norge på kartan

18.06.2024Designbase.se

Öar av välbefinnande

07.06.2024Droppery

Sponsrad

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

31.05.2024Treyd AB

Sponsrad

6 sätt du kan dra nytta av att använda Treyd för att finansiera leverantörsfakturor

22.05.2024Designbase.se

Kunskapsdelning på Nordstil Forum

07.05.2024Treyd AB

Sponsrad

What's trending in fintech?

30.04.2024Designbase.se

Messe Frankfurt erbjuder gratis evenemang online för alla

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023