En designklassikers comeback

Hinzaväskan designades ursprungligen av plast- och kemikoncernen Perstorp AB på 1950-talet. Väskan blev efterhand utkonkurrerad av engångsplastpåsar men togs åter i produktion år 2008, av Karin Bachstätter med familj. Karin, som är barnbarnsbarn till Wilhelm Wendt, Perstorp AB:s grundare.

Bilden är tagen på Plastens Hus i Perstorp – Sveriges enda plastmuseum. Karin håller i en väska som är tillverkad på 1950- eller 1960-talet. I bakgrunden syns en bild på hennes farfars far, Wilhelm Wendt, tillika Perstorp AB:s grundare..

23.04.2018

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Hinzaväskan formgavs ursprungligen på 1950-talet av den ledande svenska plast- och kemikoncernen Perstorp AB, som ett av många funktionella bruksföremål ur deras sortiment. Det var en grupp av företagets egna designers, under ledning av Kurt Kristoffersson, som hade fått i uppdrag att ta fram en korg att bära hem matvaror i. På den tiden var formsprutning av plast en ny och banbrytande teknik och ’Shoppingbag’, som väskan kallades, blev snabbt en stor succé, bland annat tack vare sin mångsidighet och hur enkel den var att rengöra.

Under 1960-talet började butikerna erbjuda plastpåsar åt sina kunder. Detta gjorde att efterfrågan på egna väskor försvann och Perstorps Shoppingbag togs efterhand ur produktion. Långt senare, år 2008, började den dock tillverkas igen, av Karin Bachstätter och hennes man Tobias. Karin är barnbarnsbarn till Perstorp AB:s grundare, Wilhelm Wendt, och har under hela sin uppväxt haft plastväskorna omkring sig i hemmet. Efterhand som hon och hennes syskon blev vuxna och bildade egna familjer blev det dock allt större konkurrens om de existerande väskorna, vilket inte längre var så många. Till sist såg Karin och hennes föräldrar ingen annan lösning än att ta upp tillverkningen igen, för att tillfredsställa familjens behov.

Lokal och miljömedveten produktion

En väska från Green Plastic-sortimentet i den nya vårfärgen för 2018, citrongult..

Idag produceras Hinzaväskorna på en fabrik i Hillerstorp, inte långt från företagets huvudkontor i Perstorp. Närheten till produktionen ger stor möjlighet till kontroll över saker som material och kvalitet, samt att transporterna blir korta. Väskorna tillverkas i återvinningsbar polyetenplast alternativt det klimatsmarta materialet Green Plastic, som framställs av sockerrör, en förnyelsebar råvara. Hinza var bland de allra första i designbranschen att introducera Green Plastic i sitt sortiment, vilket de gjorde redan 2014. ”Det är väldigt spännande med en typ av plast som består av ett annat råmaterial än olja”, säger Karin.

Stort gensvar och efterfrågan

2011 tog Karin och Tobias över hela företaget, efter att tidigare ha drivit det tillsammans med Karins föräldrar. I samband med detta gavs väskan även sitt nuvarande namn, vilket kommer från Hinza Lycka - den villa som tidigare var Perstorp AB:s vd-bostad och numera utgör Hinzas kontor.

Karin och hennes familj fick ett enormt gensvar från vänner och bekanta när de berättade att de skulle plocka upp produktionen av den klassiska plastväskan igen. Det var tydligt att det fanns en stor efterfrågan från marknaden, och väskorna togs in i Designtorgets sortiment nästan på en gång. Där finns de också kvar än idag, tio år senare.

En mångsidig designklassiker

Under våren 2018 lanserar Hinza praktiska överdrag, som här syns på den mindre väskstorleken..

”Det är fantastiskt att tänka sig att Hinzaväskan designades redan på 1950-talet. Med sin tidlösa formgivning har den blivit en svensk designklassiker som känns mer aktuell idag än någonsin”, säger Karin. Återlanseringen av väskan låg helt rätt i tiden, i och med de aktuella trenderna kring hållbarhet och miljö, och hur man nuförtiden aktivt försöker minska användandet av plastpåsar.

I och med sin enkla och praktiska design har Hinzaväskan närmast otaliga användningsområden. Förutom att ha med sig till matbutiken fungerar väskan även utmärkt som gymbag eller för trädgårdsarbete. Dessutom är den snygg att ha stående framme, för att till exempel använda som förvaring i hemmet. Väskan görs i ett stort utbud av vackra färger och 2015 lanserades även den mindre modellen, som bekvämt får plats i en cykelkorg. Under våren 2018 introduceras också ett praktiskt överdrag, som ger väskan ännu mer funktion, och större bredd i hur den kan användas.

Eftersom Hinzaväskan är så mångsidig säljs den i ett stort urval av olika butikstyper, som alla generellt sett har gemensamt att de erbjuder noga utvalda sortiment av kvalitetsföremål.  ”Det är roligt och hedrande att samarbeta med så många härliga och engagerade kunder. Och att se hur de uppskattar vår produkt lika mycket som vi själva gör”, säger Karin avslutningsvis.

Relaterat innehåll

03.10.2024Designbase.se

Ny chef för spoga+gafa

30.09.2024Designbase.se

Nordjyskt företag går in på den norska marknaden

27.09.2024Designbase.se

Maison&Objet bygger på en stark grund

26.09.2024Designbase.se

Årets färg på Nordsjö förkunnar optimism

24.09.2024Designbase.se

Upcycling har aldrig sett så bra ut som det gör idag

20.09.2024Designbase.se

Formex blev en succé

19.09.2024Designbase.se

Detaljhandeln inspirerad av rymden

18.09.2024Designbase.se

Frankfurt Consumer Goods Fairs 2025: Nytt varumärkesområde och tillväxt inom strategiska utvecklingsområden

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023