Aida satsar på den svenska marknaden

Aida har dukat danska bord i över 60 år vid det här laget, och är kända för sitt stilrena vita porslin, som finns i mer eller mindre varje danskt köksskåp. Nu satsar företaget på ökad internationell expansion, och där kommer Sverige att bli en viktig marknad. Kerstin Olsson, Key Account Manager för den svenska marknaden, berättar mer.

Kollektionen RAW tillverkas för hand och vissa av delarna är helt oglaserade, för att ge designen det rätta råa uttrycket..

23.10.2017

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Det som Aida främst förknippas med historiskt är klassiskt vitt porslin med en demokratisk prisnivå. På senare år har varumärket dock plockat upp även andra designstilar, vilket bland annat har resulterat i den 70-talsinspirerade stengodsserien RAW. RAW tillverkas för hand, vilket gör varje föremål unikt och vissa av delarna är helt oglaserade, för att ge designen det rätta råa uttrycket. Mycket av den knowhow som har behövts för att utveckla RAW har kommit från den anrika stengodsfabriken Stentøjsfabrikken Søholm, som nuförtiden ägs av Aida.

Kerstin förklarar att RAW har bidragit till att ge Aida en plats på designkartan i Sverige, och säkerligen ökat kundernas kännedom om företaget. Även i Danmark är kollektionen en stor succé, inte minst på grund av ett designsamarbete med kändisen och instagramstjärnan Christiane Schaumburg-Müller.

Ett annat spännande samarbete för Aida är Poul Pavas lekfulla kollektioner, som har funnits i varumärkets sortiment i hela tio år. Bornholms-sonen Pava är en designer, poet och musiker, som med sin spontana och naiva måleristil vill uttrycka ”det inre barnet” som finns i oss alla. De lätt igenkännliga konstverken återfinns på ett brett utbud av olika produkter; och kollektionen har sålts med stor framgång i över 20 länder under samarbetets gång, numera även i Sverige.

Kerstin Olsson, Key Account Manager för den svenska marknaden..

Förutom Poul Pava och RAW erbjuder Aida även serier som ENSŌ, Passion och Harvey, vilka alla tre finns tillgängliga i Sverige. Klassikern ENSŌ består dels av en arkitektritad multifunktionell servis, som tillverkas både i svart stengods och i vitt porslin. Dels lanseras nu en kollektion exklusiva bestick, i stål och svart, vars genomtänkta och eleganta design har lett till en nominering för 2018 års upplaga av den prestigefyllda utmärkelsen German Design Award.

”Ingenting är svårt i vårt företag”, säger Kerstin och förklarar att Aida är ett litet bolag, med bara ett tjugotal personer anställda och där ägare och Managing Director, Peter Maae Jensen, själv är i högsta grad delaktig i designprocessen för standardkollektionerna. Detta gör att man kan vara ganska trendkänslig, och jobba med snabba processer och beslutsvägar, samt att alla medarbetare blir bekanta med samtliga delar av verksamheten.

Sverige är en viktig marknad för Aida och Kerstin berättar att den svenska marknaden påminner mycket om den danska, vilket gör att den har stor potential för tillväxt. Idag säljs produkterna främst hos köks- och designaffärer; men i framtiden vill man även finnas alltmer tillgänglig i nisch- och konceptbutiker, inte minst med RAW-kollektionen. Hösten 2016 inleddes dessutom samarbeten med ett antal utvalda webbshoppar, vilket har slagit väldigt väl ut, med en stor ökning av omsättningen sedan starten.

Finns det då även skillnader mellan de två länderna? ”Ja”, säger Kerstin och ger ett konkret exempel: i Danmark är den öronlösa termomuggen en nyckelprodukt, medan vi svenskar istället föredrar våra traditionella koppar med öra. ”Vi håller på att försöka introducera termomuggen till våra svenska kunder men självklart anpassar vi även utbudet efter den efterfrågan som finns”, sammanfattar Kerstin.

Till sin hjälp för den svenska marknaden har Kerstin bland annat sin svenska kollega Ulrik Jönsson samt Kristoffer Brange, som är Area Sales Manager och till vardags baserad i Danmark. För framtiden är dock planen att Kristoffer ska tillbringa mer tid i Sverige, för att tillsammans med Kerstin och Ulrik jobba på att skapa ännu större sammanhang mellan de två marknaderna. Ett annat fokusområde framåt är dessutom att utöka varumärkets aktivitet i sociala media och med noga utvalda influensers.

Relaterat innehåll

24.05.2024Designbase.se

Frontrunners i den cirkulära omjusteringen

23.05.2024Designbase.se

Möt en av designbranschens världsstjärnor

29.04.2024Designbase.se

Kay Bojesen inspirerar på Roskilde

29.04.2024Hamonoya ApS

Sponsrad

Porslin är viktigt

29.04.2024Dottir Nordic Design

Sponsrad

Hos Dottir Nordic design är "att göra en ansträngning" en dygd – även när du dukar

29.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Njut av sommaren i bra stil från Luigi Bormioli

29.04.2024Hamonoya ApS

Sponsrad

Ett minimalistiskt nordiskt uttryck

29.04.2024Dottir Nordic Design

Sponsrad

När dukningen blir små konstverk med Dottir Nordic Design

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023