EuroCIS 2024 stängdes framgångsrikt
Det dominerande temat var helt klart AI-lösningar inom ett antal områden
EuroCIS har precis stängt sina dörrar framgångsrikt. Över 13 500 besökare från 95 länder och mer än 475 utställare från 41 länder kom till Düsseldorfs utställningscenter för att upptäcka och diskutera de senaste innovationerna och tekniska trenderna inom detaljhandeln - vilket säkerställer att de två fullbokade hallarna var fullsatta.
På besökssidan är detaljhandeln fortfarande starkast och finns representerad i alla segment. "Det höga antalet besökare från alla kontinenter visar att de ämnen som presenteras på mässan är mer aktuella och relevanta än någonsin, och att det breda utbudet som visas på EuroCIS erbjuder tekniska lösningar för alla detaljhandelsutmaningar", sammanfattar Erhard Wienkamp, VD direktör för Messe Düsseldorf. Nästan hälften av besökarna kommer till mässan med investeringsplaner. Utställarna bekräftar besök av stora och internationella kunder i deras montrar samt utmärkt besökskvalitet.
"Framgången för mässan understryker den enorma strategiska betydelsen av teknisk innovation för detaljhandelns framtida livskraft, som fortfarande befinner sig i en transformationsfas", säger Michael Gerling, VD för EHI Retail Institute.
"Det dominerande temat på EuroCIS är helt klart AI-applikationer för en lång rad områden. Ökad effektivitet och kundfokus är kärnan i många lösningar – vilket bland annat avspeglas i det stora antalet lösningar för snabbare utcheckning, inte minst tack vare till ett brett utbud av smarta shopping- och betalningslösningar. Grunden för allt det är processautomation samt högpresterande IT-infrastruktur och molnteknologier".
Bland de många lösningarna som visades var delvis och helt autonoma butiker, automatisk produktigenkänning vid kassor och vågar, tjänsterobotar, energibesparande ESL:er (Electronic Shelf Edges), smarta kundvagnar, interaktiva kiosker och skyltfönster, detaljhandelsmediasystem och mångsidig betalning alla lösningar gick väldigt bra.